© Jana Zills CC

'Nieuwste hitalbums niet meer gratis bij Spotify'

'Nieuwste hitalbums niet meer gratis bij Spotify'

16-03-2017 13:09 Laatste update: 26-04-2018 22:51

Om langdurige overeenkomsten te sluiten met de muzieklabels is Spotify bereid om de toegang tot nieuwe hitalbums te beperken tot zijn betalende gebruikers.

Daarmee komt de streamingdienst tegemoet aan de kritiek van de muzieklabels en grote artiesten als Taylor Swift die ertegen zijn dat de nieuwste muziek ook beschikbaar is voor de Spotify-gebruikers die geen betaald abonnement hebben.

In ruil voor deze tegemoetkoming zal Spotify een lager bedrag gaan afdragen aan de muziekbedrijven, zo bericht de Financial Times op basis van ingewijden. Dezelfde bronnen stellen dat de deals tussen Spotify en de muzieklabels binnen enkele weken kunnen worden getekend.

Als Spotify erin slaagt om nieuwe langjarige afspraken te maken met de drie grootste muzieklabels Universal, Sony en Warner, dan neemt het bedrijf een belangrijke horde op weg naar een beursgang. Ook de drie grote muziekbedrijven hebben een belang bij de beursgang van Spotify: zij hebben allemaal een aandeel in Spotify.

Bij een recente financieringsronde werd Spotify, dat 50 miljoen betalende gebruikers heeft, gewaardeerd op 8 miljard euro. Het bedrijf leed in 2015 een verlies van 173 miljoen euro bij een omzet van bijna 2 miljard euro. De belangrijkste concurrent van Spotify, Apple Music, heeft 20 miljoen betalende gebruikers.