Nog voor de Kickstarter-actie afgelopen is, staat het al op Alibaba

Nog voor de Kickstarter-actie afgelopen is, staat het al op Alibaba

Update: 27 april 2018 om 02:28
PRAAT MEE!
Eindredacteur

Frustrerend voor creatieve productbedenkers: hebben ze eindelijk succes via crowdfundingsites, wordt hun idee direct gejat door Chinezen.

China staat al tientallen jaren bekend om zijn jatgrage handjes. De Louis Vuitton-tasjes en Nike-schoenen, al dan niet met een letter anders gespeld, zijn al zo oud als vakanties naar Turkije. Maar met de komst van de viral video en van Kickstarter-projecten, is ook het copycatsyndroom in een stroomversnelling geraakt, schrijft QZ.com.

Dat ondervond de Israëlische ontwerper Yekutiel Sherman. Na een jaar van ontwerpen presenteerde hij vol trots zijn selfie-hoesje STIKBOX: een hoesje dat je uit kan vouwen tot selfiestick. Ruim 40 euro, maar dan mis je nooit meer dat ene moment. Nog voordat de crowdfundcampagne afgelopen was en Sherman überhaupt een fabriek had gevonden voor de productie, zag hij zijn product al in tientallen terug op de Chinese internetmarktplaats Alibaba en aanverwanten. Soms zelfs met precies dezelfde naam.

Volgens QZ hebben de copycats van tegenwoordig het een stuk makkelijker: ze gaan gewoon naar Kickstarter, Amazon of de Chinese marktplaats Taobao, kijken wat populair is op dat moment en het kopiëren kan beginnen. Vaak zitten ze ook samen in een WeChat-groep, om zo alle nieuwigheden snel aan elkaar door te geven.

Er is niet zoveel tegen te doen

Hetzelfde gebeurde met de Hollandse luchtligzak Lamzac, die na het varen op de viralgolf zichzelf ook terugvond op Alibaba. Nog steeds als je op 'Lamzac' op Alibaba zoekt, vind je bijna 1500 copycats. Het grote probleem is: er is eigenlijk niks aan te doen. Experts vertellen QZ dat je het intellectuele eigendom in China wel kan vastleggen én dat je fabrikanten die je aanschrijft een kopie-verbod kan laten tekenen, maar dat de mogelijke gerechtelijke kosten nooit zullen opwegen tegen de baten.

Toch komt er wel een straaltje zonlicht door de donkerrode gordijnen heen; volgens de selfie-hoesje-ontwerper Sherman is het ook wel weer een compliment dat zijn hoesje gekopieerd is. "Er zijn andere selfiestick-hoesjes maar wij zijn de enige die gekopieerd zijn. Dus dat laat zien dat ons product het waard is om te kopiëren."

Bekijk ons item in Bright TV over de copycats van de Lamzac eerder dit jaar:

Abonneer je ook op ons YouTube-kanaal

Video