Nu.nl test personalisatie voorpagina op basis van klikgedrag

Nu.nl test personalisatie voorpagina op basis van klikgedrag

17-04-2018 14:14 Laatste update: 14:15

Nu.nl experimenteert met aanpassen van de volgorde van rubrieken op de voorpagina op basis van gedrag van bezoekers.

Zonder dat ze het door hebben test een kleine groep lezers op Nu.nl een nieuwe voorpagina: niet langer hebben de rubrieken een vaste volgorde. In plaats daarvan wordt de volgorde bepaald door het eigen klikgedrag, zo ontdekte Bright. Alleen de rubriek 'Algemeen' bovenaan de pagina is heilig, zegt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman in een reactie. "De rubrieken daaronder vind ik een principieel minder zware discussie."

Voor mensen die veel entertainmentnieuws lezen, komt deze rubriek dus direct onder Algemeen te staan. Hoekman benadrukt dat het over een test gaat en kan nog niet aangeven of en wanneer dit naar alle lezers wordt uitgerold. "Wat we ons ook nog afvragen is of je dit onbewust moet doen voor iedereen of dat je het duidelijk moet maken. Je moet de lezer misschien een beetje begeleiden."

Passieve personalisatie

Nu.nl is niet de enige nieuwsbron die probeert nieuws persoonlijker te maken. The New York Times voert ook uitgebreide tests door en RTL Nieuws experimenteert met het laten volgen van specifieke onderwerpen. Hoekman: "Wat wij doen is passieve personalisatie, dat betekent de voorpagina zo relevant mogelijk maken zonder dat je daar zelf een klik voor hoeft te doen."

Lokale pushmeldingen

Een andere test is het versturen van pushberichten gebaseerd op de locatie van de lezer, om zo lokaler nieuws beter onder de aandacht te brengen.

Ook wil het bedrijf uitzoeken of niet alleen de volgorde van de voorpagina aangepast moet worden op de voorkeur van de lezer, maar ook het aantal van berichten in de rubrieken. "Of dat als je alleen van Formule 1 houdt, je in Sport meer berichten over de Formule 1 ziet."