Rechter: Apple moet kapotte iPhone vervangen door nieuw toestel

Rechter: Apple moet kapotte iPhone vervangen door nieuw toestel

12-07-2016 11:55 Laatste update: 27-04-2018 05:03

Stopt je iPhone binnen de garantieperiode met werken, dan moet je een gloednieuw toestel krijgen. Een refurbished iPhone is volgens de Nederlandse rechter niet genoeg.

Dat heeft de kantonrechter afgelopen vrijdag bepaald, zo werd maandag bekend. Klanten hoeven niet akkoord te gaan met een vervangend toestel dat refurbished (gebruikt en daarna gereviseerd) is. Het vonnis heeft betrekking op een zaak die een vrouw aanspande die in december 2014 een iPhone 6 Plus aanschafte voor 799 euro. Het toestel startte na 8 maanden niet meer op, waarop ze contact zocht met Apple. Die kwam tot de conclusie dat de iPhone niet meer te repareren was en bood de vrouw een vervangend, refurbished toestel aan. De vrouw eiste een nieuw toestel, kreeg nul op het rekest en ontbond vervolgens de koopovereenkomst.

Volgens artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek, waarop de vrouw zich beriep, is Apple verplicht de non-conforme iPhone te vervangen voor een nieuw exemplaar. De fabrikant betoogde echter dat de iPhone op het moment van leveren naar behoren werkte en dat bij vervanging onder garantie een refurbished toestel volstaat.  Volgens de kantonrechter mag een koper 'van een iPhone van 799 euro verwachten dat deze niet al na acht maanden onherstelbaar defect is' en 'gelet op haar eigen garantieregeling van een jaar is ook Apple die mening toegedaan'.

Bovendien heeft Apple niet betwist dat het defect is veroorzaakt door een gebrek aan de smartphone zelf. Daarnaast verwijst de rechtbank naar een arrest uit 2008 waarin staat dat 'dat de consument, die de verkoopprijs heeft betaald en zijn contractuele verbintenis dus correct heeft uitgevoerd, een nieuw goed ontvangt ter vervanging van het niet-conforme goed'. Dat levert geen ongerechtvaardigde verrijking op. Apple moet nu zowel opdraaien voor het aankoopbedrag van de iPhone als de proceskosten.