'Renault van 3500 euro revolutionairder dan een Tesla'

'Renault van 3500 euro revolutionairder dan een Tesla'

25-07-2017 17:31 Laatste update: 26-04-2018 19:14

Renaults spotgoedkope crossover Kwid is een 'gamechanger' in India.

Oké, de Renault Kwid, inmiddels toe aan zijn derde generatie, heeft iets meer plastic aan de buitenkant zitten dan wij Westerlingen gewend zijn. Het motorblokje van 0,8 liter maakt van de wagen geen scheurijzer. En over elektrisch rijden is al helemaal niet nagedacht. Toch is deze goedkope wagen misschien wel de meest baanbrekende vierwieler van dit moment, vindt de Amerikaanse autojournalist Alex Roy. Recent is de prijs gedaald naar omgerekend een kleine 3500 euro.

Volgens Roy is er voor het eerst een degelijke, nieuwe auto op de markt voor meer dan een miljard mensen die zich nooit een auto hebben kunnen veroorloven. En dat zonder het gevoel te geven dat de eigenaren in een vervoersmiddel voor armen rijden.

Net als de Kever en de Eend

De Tesla Model 3 breekt dan wel de markt voor betaalbaar elektrisch rijden open. Een groot deel van de wereld heeft er nog altijd niets aan. De auto van 30.000 euro is immers te duur en de faciliteiten om overal elektrisch te rijden zijn in een land als India mijlenver te zoeken, betoogt hij. "We geven de klanten iets dat ze nog nooit hebben gezien", vertelt Gerard Detourbet, ontwerper van de auto. "Voor Indiërs is dat een Kwid. Voor Amerikanen is dat een Tesla."

Autojournalist Carlo Brantsen, die eveneens enthousiast is over de Kwid, vindt de vergelijking met Tesla mank gaan. "Ik zie de auto veel meer als de oude Fiat 500, de Mini, de Kever, de Eend. Auto's die het volk voor het eerst mobiel maken. Echt een gamechanger dus, want nu verplaatst India zich op vervuilende, knetterende brommertjes." Wat dat betreft doen de Kwid en Tesla toch een beetje hetzelfde: de wereld een beetje schoner maken.

Tata Nano

Renault is trouwens niet de eerste die India mobieler wil maken. Een kleine tien jaar geleden probeerde het Indiase Tata het al met de Tata Nano. Een stadsautootje voor zo'n 2000 euro, maar die flopte genadeloos. Niemand wilde erin gezien worden, dus voor hetzelfde geld koos de Indiër liever een tweedehandsje.

Brantsen: "Renault heeft heel goed gekeken naar wat er met de Nano is gebeurd. Het is echt heel knap hoe ze het hebben gedaan. Wat vooral opvalt is dat deze auto er eigenlijk hele aardig uitziet. Daar gaat Renault drie stappen verder dan de Nano."

Lokale leveranciers

Het is volgens Renault gelukt om de kostprijs van de Kwid zo laag krijgen, doordat het een design-to-cost-strategie heeft toegepast. Dat houdt in dat het ontwerp van de wagen is aangepast aan manieren om de kosten laag te houden.

De autobouwer werkt dan ook niet met zijn vaste leveranciers, maar enkel met lokale bedrijven. "Als we met onze wereldwijde leveranciers hadden samengewerkt, dan hadden we nooit voor deze kostprijs de auto kunnen bouwen", aldus Detourbet. Nadeel is wel dat het ontwerpproces langer heeft geduurd dan bij andere auto's.

India is een gouden markt voor autofabrikanten, denkt Brantsen. Er wonen meer dan een miljard mensen die meer te besteden krijgen. Bovendien zijn de huidige vervoersmiddelen gevaarlijk. "Je gaat daar dood aan de brommertjes. Het is echt ellende. Er rijden zich op één dag meer mensen te pletter dan hier in een heel jaar." Het is dus wachten tot meer fabrikanten zich op India gaan richten.

En wanneer de Renault Kwid naar Europa komt? "Zeg nooit nooit", zei een Renault-manager daar eind vorig jaar over.

Lees ook: Nieuwe Toyota-accu in paar minuten opgeladen