Rotterdams reuzenrad aka windmolen komt dichterbij

Rotterdams reuzenrad aka windmolen komt dichterbij

19-01-2018 14:53 Laatste update: 26-04-2018 14:35

De Dutch Windwheel moet de London Eye van Rotterdam worden. Extra geld voor brengt het icoon dichterbij.

Alhoewel het Dutch WindWheel al in 2015 bekend werd gemaakt, zijn pas vorige week belangrijke stappen voor de realisatie genomen. De komende twee jaar investeren elf MKB-partijen samen 481.000 euro in het project. Daarbovenop biedt de provincie Zuid-Holland bijna 291.000 euro subsidie vanuit de regeling Innovatie Prestatie Contract (IPC) voor de realisatie van het nieuwe icoon.

Rotterdam heeft er dan in 2025 een landmark van formaat bij. De Dutch Windwheel wordt een slimme, circulaire en flexibele kantoor-, hotel- en woonruimte, toeristische attractie en energieopwekker in een.

Het Dutch Windwheel is een dubbele cirkel van 170 meter hoog ( vijftien meter lager dan de Euromast). Het idee is in de kroeg geboren in de breinen van Johan Mellegers, commercieel directeur van windmolenmekka Kinderdijk en de Zuid-Afrikaanse architect Duzan Doepel van bureau DoepelStrijkers.

Reuzenrad onder water

In de binnenste ring is het vastgoed bedacht. De buitenste ring wordt een reuzenrad met cabines voor dertig personen, vergelijkbaar met de London Eye. Bijzonder: de cabines zullen hun ritje deels onder water maken. Het gat van de binnenste ring, met een diameter van 108 meter, zal worden opgevuld met draden die energie moeten opwekken. De EWICON-draden (EWICON staat voor Electrostatische WIndenergie CONvertor, ontwikkeld door de TU Delft), wekken energie op uit wind, zonder bewegende delen. Het zou de eerste windmolen ter wereld zijn die op deze schaal opereert.