Schepen weer over op radio door risico cyberaanvallen

Schepen weer over op radio door risico cyberaanvallen

07-08-2017 12:01 Laatste update: 26-04-2018 18:43

Onderzoekers ontwikkelen een navigatiesysteem voor de scheepvaart gebaseerd op een techniek uit de Tweede Wereldoorlog. Reden: hackers kunnen GPS makkelijk verstoren.

Vrijwel alle schepen navigeren via GPS of een ander systeem dat gebaseerd is op contact met satellieten. Maar de relatief zwakke GPS-signalen kunnen makkelijk geblokkeerd, onderschept of gemanipuleerd worden door hackers, zeggen experts tegen Reuters.

Redder in nood kan een techniek uit de Tweede Wereldoorlog zijn op basis van radiosignalen. In Zuid-Korea wordt gewerkt aan het eLoran-systeem, dat gebaseerd is op het Loran-systeem uit de Tweede Wereldoorlog. Volgens de ontwikkelaars is dit signaal veel minder makkelijk te verstoren, omdat het 1,3 miljoen keer sterker is dan GPS. Daar tegenover staat wel dat het systeem met radiogolven vele malen minder nauwkeurig is dan GPS.

Werking eLoran

Het eLoran-systeem werkt met een netwerk van zenders op de kuststrook. Doordat deze zenders met elkaar en de schepen communiceren, is ongeveer te bepalen waar een schip zich bevindt. Deze zenders moeten nog geplaatst gaan worden, of de huidige oude zenders moeten worden aangepast. Dat is ook direct de makke van het systeem: er moeten 'significante investeringen' worden gedaan om het netwerk dekkend te krijgen, zeggen experts.

Dat het niet gaat om een theoretisch probleem bleek vorige maand toen een schip op de Zwarte Zee aan de kustwacht doorgaf dat zijn GPS-signaal verstoord was. Twintig andere schepen in de regio zouden er ook last van hebben gehad. Of het in dat geval om hackers ging is niet bekend.

Ook andere landen

Dat cyberaanvallen de scheepvaart wel degelijk kunnen schaden, bleek vorige maand toen containervervoerder APM slachtoffer werd van een wereldwijde computerhack. Hierdoor moest het bedrijf de Rotterdamse terminals platleggen.

In navolging van het Zuid-Koreaanse eLoran-systeem, dat nog niet in de testfase is, wordt ook in andere landen gewerkt aan GPS-alternatieven op basis van radiogolven. De Verenigde Staten werkt aan wetgeving voor een project en Rusland zag initiatieven vooralsnog stranden op de hoge kosten.