SCHOKKEND! Facebook wil clickbait uitroeien (de reden waarom zal je verbazen)

SCHOKKEND! Facebook wil clickbait uitroeien (de reden waarom zal je verbazen)

18-05-2017 08:05 Laatste update: 26-04-2018 20:47

Facebook heeft zijn algoritmes weer aangepast. Dit keer om clickbait terug te dringen.

Vorig jaar nam Facebook ook al de nodige maatregelen om clickbait terug te dringen. De stappen van destijds waren vooral gericht tegen recidivisten: uitgevers die herhaaldelijk sensationele koppen op Facebook plaatsten in de hoop dat bezoekers van het sociale netwerk vervolgens doorklikken.  

Nu belooft Facebook ook naar individuele posts te gaan kijken. Berichten met koppen die ‘informatie achterhouden of overdrijven’ kunnen wat Facebook betreft niet meer door de beugel. Bovendien bindt Facebook nu ook de strijd aan met clickbait die in andere talen dan Engels, schrijft het bedrijf in een blogpost. Volgens Facebook voorziet het hiermee in een behoefte. “Mensen laten ons weten dat ze verhalen die misleidend, sensationeel of spam-achtig zijn, niet leuk vinden.”

Om clickbait op te sporen heeft een team bij Facebook honderdduizenden headlines gecategoriseerd: clickbait of niet. Op basis van deze indeling heeft het bedrijf vastgesteld welke uitdrukkingen vaak voorkomen in clickbait-koppen (“WOW!”, “You’ve GOT to see this!”) maar niet in normale koppen. “Dit is vergelijkbaar met hoe spamfilters werken”, aldus Facebook.