Schultz wil nog steeds hyperloop-test in Flevoland

Schultz wil nog steeds hyperloop-test in Flevoland

09-10-2017 20:46 Laatste update: 26-04-2018 17:10

Demissionair minister Schultz van Haegen heeft de Tweede Kamer geadviseerd om een testfaciliteit te bouwen voor de hyperloop.

De hyperloop is een bijna-vacuüm buis waar goederen en personen met een maximumsnelheid van 1200 kilometer per uur doorheen kunnen schieten. Het Amerikaanse Hyperloop One en het Nederlandse Hardt zochten een locatie om dit futuristische transport te testen. Schultz wilde de mogelijkheden van Nederland als proeftuin voor mobiliteit afgelopen zomer wel onderzoeken. Voor Hyperloop One viel Nederland onlangs al af als locatie.

Naar aanleiding van het onderzoek raadt Schultz het nieuwe kabinet aan om een testfaciliteit te bouwen in Flevoland. De voorgestelde buis wordt wel korter dan de hyperloopbedrijven hoopten, met een lengte van 5 in plaats van 15 kilometer. Hardt Hyperloop is blij met het advies. Het bedrijf is in Delft al bezig met het testen van een hyperloop in een buis van 30 meter. Daarin kan nog niet getest worden op de hoogste snelheid, met bochten of met het wisselen van banen. Dat zou wel kunnen in de testfaciliteit.

Te snel optrekken voor mensen

Omdat de buis die Schultz voorstelt 'slechts' vijf kilometer lang is, kan het vervoer van mensen hierin nog niet getest worden op de hoogste snelheden. Op een afstand van vijf kilometer zijn daar zulke accelaraties voor nodig dat het niet comfortabel meer wordt voor mensen, legt oprichter Tim Houter uit.

"Maar technisch bewijs hiervoor kunnen we met deze testfaciliteit wel leveren. Dat is een mooie stap."  Zijn ambitie is om in vier jaar een volledig werkend hyperloopsysteem te bouwen. Of dat lukt is afhankelijk van onder meer beleidsbeslissingen. "Zoals bij elk infrastructuurproject", zegt Houter. "Technologisch kan het wel ontzettend snel gaan." 

Flevoland is geschikt

De testfaciliteit zou goed passen op de relatief vlakke grond van Flevoland, met genoeg ruimte om geen andere infrastructuur te hoeven doorkruisen. "En het is mooi in het midden van het land", zegt Houter.

Het is nog even afwachten of het nieuwe kabinet Rutte III de adviezen van Schultz gaat overnemen. Dan moeten ook de kosten nog worden uitgewerkt.

Het Hyperloop-team van de TU Delft won begin dit jaar de Hyperloop-wedstrijd van ruimtevaartbedrijf SpaceX in Los Angeles:


Volg ook het Bright YouTube-kanaal

Lees ook: Hyperloop: in 10 minuten van Amsterdam naar Groningen