'Seizoen 2 The Crown kostte Netflix 115 miljoen dollar'

'Seizoen 2 The Crown kostte Netflix 115 miljoen dollar'

08-12-2017 08:08 Laatste update: 26-04-2018 15:06

Het tweede seizoen van de Netflix-serie The Crown gaat van start. De productiekosten waren weer torenhoog.

Vandaag kunnen fans zich weer vergapen aan het kostuumdrama over 's werelds bekendste koningin: Elizabeth II. Hoeveel The Crown kost, wil Netflix niet zeggen, maar het tweede seizoen zal het bedrijf zeker geen windeieren leggen. Het maken van het eerste seizoen kostte Netflix volgens The Daily Beast het lieve sommetje van 130 miljoen dollar, dit seizoen zou 115 miljoen hebben gekost. Die enorme kostenpost zou onder andere komen door het gebruik van een trouwjurk van 30.000 pond en een levensgrote replica van Buckingham Palace.

Meer abonnees

Netflix zelf wil niets kwijt over de kosten van haar series. Wel maakte het bedrijf bekend volgend jaar tussen de 7 en 8 miljard dollar te investeren in eigen films en series. Wat het bedrijf er ook in steekt, het lijkt het allemaal waard te zijn. Na de première van de serie begin november vorig jaar, kreeg het bedrijf er in het laatste kwartaal van 2016 meer nieuwe abonnees bij dan analisten hadden verwacht.

Een Amerikaanse analist verwacht hetzelfde patroon bij de tweede serie. Zijn bedrijf, Loop Capital, heeft de verwachtingen voor het aantal nieuwe Netflixers, de omzet en de winst allemaal verhoogd voor dit kwartaal, meldt de website Benzinga.

Amazon Prime Video

The Crown is overigens niet de duurste serie ooit, dat is de serie The Pacific van Netflix-concurrent HBO, die volgens The Hollywood Reporter 20 miljoen dollar kostte per aflevering

Hoe lang deze serie van Steven Spielberg en Tom Hanks deze eretitel nog mag dragen, is de vraag. Amazon kocht onlangs de rechten voor het maken van een serie van Lord of the Rings. De rechten daarvan alleen al kosten 250 miljoen dollar, het maken ervan gaat nog eens 750 miljoen kosten, schrijft The Guardian.

In de race om abonnees steken streamingbedrijven steeds meer geld in het maken van eigen content. Het inhuren van bekende acteurs en veel aandacht voor special effects (zie Game of Thrones) zijn grote kostenposten, aldus Cindy Holland, directeur original content bij Netflix.