Socialmedia-wannabees te kijk gezet door SIRE

Socialmedia-wannabees te kijk gezet door SIRE

16-12-2016 21:30 Laatste update: 27-04-2018 00:55

Wilde je iets té graag meer volgers op Instagram en Facebook? The Good Life Agency, dat je online een succesvoller mens zou maken, biecht zijn scam op.

‘Succes heb je niet, dat straal je uit.’ Reclamebureau TheGoodLifeAgency zou je helpen om online die succesvolle uitstraling te hebben. Naast op jouw profiel toegespitste adviezen, waren er ook vaste services. De simpelste manier was om voor net geen tientje 175 Facebook-likes, 125 Instagram duimpjes of 125 LinkedIn-likes te kopen. Daarnaast kon je je foto’s professioneel laten Photoshoppen, foto’s van een droomvakantie kopen, of een photoshoot kopen van het perfect avondje uit. Zo simpel zou het zijn je imago op te krikken en bij je vrienden en eigenlijk iedereen in de smaak te vallen.

Mensen willen steeds meer perfect lijken. Hoe we overkomen op anderen is vaak belangrijker dan ons eigen gevoel. Wie heeft er geen 'FOMO' bij het zien van een Facebook-post van je vrienden waar de gezelligheid van af spat? Het hoeft geen leuk feestje te zijn, als het er maar uit ziet als een feestje waar je bij had willen zijn. Directeur van SIRE (Stichting Ideële Reclame) Lucy van der Helm biedt perspectief: “We weten dat je er niet gelukkiger van wordt. Het begint een serieus maatschappelijk probleem te worden dat we de meest perfecte versie van onszelf willen laten zien." De ideële stichting nam daarom nam het initiatief voor deze campagne, die ons laat zien hoe ver we als maatschappij gaan om succesvol over te komen. Centrale vraag is “Voor wie doe je het eigenlijk?” Het imagobureau is dus fake. 

Een topactie. Verrassend, confronterend en mooi. Uiteindelijk blijkt het bereik 16 miljoen en hebben 25.000 mensen de website bezocht, waarbij honderden diensten zijn aangekocht.