© Bright.nl

Spotify experimenteert met gesponsorde nummers

Spotify experimenteert met gesponsorde nummers

20-06-2017 07:06 Laatste update: 26-04-2018 20:16

Muzieklabels kunnen hun nieuwe singles tegen betaling toevoegen aan de playlists van gebruikers van de gratis versie van Spotify.

De platenmaatschappijen kunnen zich daarbij richten op gebruikers die een muzieksmaak hebben waarbij het gepromote nummer aansluit, meldt TechCrunch. De mogelijkheid om gesponsorde nummers toe te voegen aan de playlists van gebruikers wordt nu nog getest bij een beperkt aantal gebruikers.

Als de optie een succes blijkt, dan zal Spotify de reclamemogelijkheid alleen aanbieden voor gebruikers van de gratis versie van de muziekdienst. Op die manier hoopt Spotify meer te verdienen aan zijn niet-betalende gebruikers die aanmerkelijk minder opleveren dan de gebruikers van de betaalde versie van de streaming dienst.

Naar de beurs

Vorig jaar leed Spotify een verlies van 539 miljoen euro bij een omzet van 2,9 miljard euro. Later dit jaar wil het bedrijf, dat bij de meest recente financieringsronde werd gewaardeerd op 8 miljard euro, naar de beurs.

Spotify heeft volgens eigen opgave 140 miljoen actieve gebruikers. Daarvan hebben er zo’n 50 miljoen een betaald abonnement. De belangrijkste concurrent van Spotify, Apple Music, heeft 20 miljoen betalende gebruikers. De betalende gebruikers zijn op dit moment goed voor ongeveer 90 procent van de omzet van Spotify, dat vorig jaar 295 miljoen euro binnenharkte met reclame.

Om de verliezen terug te dringen sloot Spotify eerder dit jaar nieuwe licentiedeals met onder meer ’s werelds grootste muziekbedrijf, de Universal Music Group. Spotify hoeft door de nieuwe afspraken een kleiner deel van zijn omzet af te dragen aan de muzieklabels. In ruil daarvoor hebben de labels de mogelijkheid gekregen om de toegang tot nieuwe hitalbums te beperken tot de betalende gebruikers van Spotify.