Start mobiel ov-inchecken verloopt 'waardeloos'

Start mobiel ov-inchecken verloopt 'waardeloos'

21-07-2017 06:24 Laatste update: 26-04-2018 19:14

"Dik waardeloos." Zo noemt directeur Arco Groothedde van Translink de invoering van betalen met je smartphone in het openbaar vervoer.

Groothedde zegt dat in het AD. Met je mobiel inchecken kan sinds twee maanden in heel Nederland. Maar volgens het AD hebben tot nu toe nog maar 4702 mensen met hun mobieltje betaald voor een ritje. Er zijn grote problemen met het systeem, klanten krijgen de app niet aan de praat. 

Vlak na de invoering waren er al zulke grote opstartproblemen, dat klanten van KPN, Telfort, Simyo en Yes Telecom de nieuwe betaal-app niet langer konden downloaden. Inmiddels wordt het weer voorzichtig geprobeerd om die gebruikers aan te sluiten.

Digitale portemonnee

Het grootste probleem van het systeem is het aanmelden. Je moet niet alleen een app downloaden, maar daarnaast ook een soort digitale portemonnee bij je provider aanvragen. Daarna moet je 1 cent overmaken naar Translink om het systeem te activeren. Veel mensen krijgen de app niet werkend

"We hadden tegen klanten moeten zeggen dat het een bèta-versie is", zegt Arco Groothedde. Volgens hem zijn de mensen die het wel gelukt is om zich aan te melden tevreden over het systeem.