Startup biedt 300 elektrische deelfietsen in Amsterdam

Startup biedt 300 elektrische deelfietsen in Amsterdam

05-09-2016 13:29 Laatste update: 27-04-2018 03:30

Urbee biedt in Amsterdam binnenkort 300 slimme e-bikes aan. De startup heeft 2,1 miljoen euro aan investering opgehaald.

Zo'n 80 procent van het Nederlandse autoverkeer bestaat uit afstanden korter dan 20 kilometer. Vaak zijn die afstanden wel weer iets te lang om te fietsen. Ook is het niet bepaald representatief om doorweekt en uitgeblust op een zakelijke afspraak te verschijnen. Dáár moet de deelfiets van Urbee verandering in brengen.

De Urbee-deelfiets beschikt over een grote accu met een elektrische hulpmotor. Daarmee kunnen afstanden van 65 tot 130 kilometer worden afgelegd. In eerste instantie komt de elektronische fiets alleen in Amsterdam op de markt. Het ellendige spitsverkeer in de hoofdstad is namelijk grotendeels te wijten aan zakelijk verkeer. "Juist de zakelijke markt moet die deelfiets gaan gebruiken", zegt Fleur Schraven, directeur van Urbee, tegen RTL Z. "Al die korte afstandsritten zijn hartstikke milieuvervuilend en bij deze groep valt veel CO2-reductie te behalen."

Reserveren met een app

De techneuten bij Urbee hebben de deelfiets volgestopt met technische slimmigheidjes. "Het slot, de accu en de fiets praten met elkaar en staan continue in verbinding met ons platform", zegt Schraven. Daardoor kun je reserveren met een app. Bij een te lage accu status wordt een fiets uit het reserveringssysteem gehaald. Als je reserveert krijg je een pincode mee om het slot te kunnen ontgrendelen. Ook wordt de fiets ten allen tijden gevolgd, om diefstal tegen te kunnen gaan.

Anders dan veel deelsystemen die we kennen uit het buitenland, hebben de fietsen van Urbee geen dure infrastructuur nodig. Vaak zijn bestaande fietsenstallingen voldoende om de fiets te kunnen plaatsen. Al moet de fiets natuurlijk wel eens in de zoveel tijd worden opgeladen. "De gemeente zou eigenlijk ook oplaadpunten voor fietsen moeten bouwen", maar tot die tijd zijn normale oplaadpunten ook voldoende. De fietsen worden in eerste instantie bij bedrijfsverzamelgebouwen (zoals het WTC Amsterdam), hotels en appartementencomplexen geplaatst.

Eerst Amsterdam, daarna rest van het land

Vanaf november kun je gebruik maken van de eerste 300 deelfietsen. Uiteindelijk moeten dat er 1500 worden. "We willen kleinschalig beginnen zodat we kunnen leren wat wel en wat niet werkt. Daarbij beginnen we in Amsterdam, maar we willen ook naar andere steden in Nederland en het buitenland", zegt Schraven.

Grote ambities dus. Om die waar te maken is de 2,1 miljoen euro investering van voornamelijk Het Amsterdamse Klimaat en Energiefonds (AKEF) en Qwic, Dutch Bicycle Rental en Skopei niet voldoende. "Wij rekenen vier euro per uur voor de fiets. Met een abonnement wordt dat zelfs 1 euro per uur. Wij komen pas uit de kosten als veel mensen onze fiets gaan gebruiken."

Toch is winstgevendheid niet een topprioriteit. "Wij willen in eerste instantie echt iets doen aan de hoge CO2-uitstoot. Als meer mensen onze fiets gaan gebruiken, kunnen wij daarin echt het verschil maken. En dan verdienen we natuurlijk ook genoeg geld om te kunnen uitbreiden."