Talpa Radio en MediaMarkt starten muziekdienst

Talpa Radio en MediaMarkt starten muziekdienst

03-07-2017 13:21 Laatste update: 26-04-2018 19:45

JUKE is een Nederlandse rivaal voor Spotify en Apple Music. Het platform biedt een combinatie van muziek on demand en radiokanalen.

Talpa Radio en MediaMarkt presenteren JUKE, een nieuwe muziekapp die halverwege juli verschijnt. De dienst is een crossover van radio en muziek on demand. De radiostations van Talpa Radio, waaronder Sky Radio, Radio 538 en Radio 10, zijn in de app gratis te beluisteren. Voor 9,99 euro per maand krijg je toegang tot de volledige muziekbibliotheek van 40 miljoen nummers. Voordat je een abonnement afsluit, kun je een maand op proef.

Daarmee is er met JUKE een Nederlandse concurrent bijgekomen voor Spotify en Apple Music. Daarvoor is nog best ruimte, denken de partijen. "Het is een net iets andere dienst", zegt een woordvoerder van Talpa Radio. "Omdat we een combinatie bieden van muziek streamen en radiokanalen en omdat we zijn toegespitst op de Nederlandse markt. Het is dus een regionale dienst met bekende Nederlandse gezichten."

In de app zullen aparte afspeellijsten komen voor speciale thema's en momenten op de dag, samengesteld door dj's als Edwin Evers en Armin van Buuren. Zelf muziek zoeken en lijsten samenstellen is uiteraard ook mogelijk. De behoefte daarnaar ziet ook Menno Koningsberger, directeur van Talpa Radio. "Er is een verschuiving naar beluistering via (mobiel) internet", zegt hij. "We zien dat mensen zelf playlists willen samenstellen en on demand willen luisteren. Met JUKE spelen we samen met MediaMarkt in op deze trend."

MediaMarkt wil samen met Talpa een 'totaaloplossing' bieden. "Dat gaat verder dan alleen het verkopen van hardware", zegt de directeur Barry van Ruiven van MediaMarkt Nederland. "Ook voor het abonnement, de service en de muziekcontent kun je bij ons terecht."

Overigens begon MediaMarkt al in 2012 met de muziekstreamingdienst JUKE, toen in samenwerking met Saturn. Eind 2015 werd bekend dat MediaMarkt de dienst nieuw leven in wilde blazen. "De enige kans van slagen binnen deze markt is het toevoegen van unieke lokale content", zei van Ruiven toen. "Je moet meer bieden dan de 30 miljoen songs die Spotify of Apple Music ook hebben. Daar gaan we aan werken en op termijn voegen we ook film en video toe." Of dat laatste nog aan de nieuwe dienst wordt toegevoegd, is niet bekend."