Tim Cook: 'Techniek voor kwalitatieve AR-bril bestaat nog niet'

Tim Cook: 'Techniek voor kwalitatieve AR-bril bestaat nog niet'

11-10-2017 12:01 Laatste update: 26-04-2018 17:10

Apple is zeer geïnteresseerd in een augmented-reality-bril, maar de huidige technologie is daar volgens ceo Tim Cook nog te beperkt voor.

Apple-CEO Tim Cook zegt in gesprek met de Britse krant The Independent dat er voorlopig geen eigen augmented-reality-bril van Apple komt. "Het gezichtsveld, de kwaliteit van het scherm zelf, het is er gewoon nog niet", aldus Cook. Pas als het zover is, komt Apple met een headset voor augmented reality (AR).

Met iOS 11 introduceerde Apple wel zijn eigen AR-platform, ARKit. Daarmee kunnen ontwikkelaars apps bouwen die via de camera de omgeving vrij nauwkeurig in kaart kunnen brengen. Via het scherm van een iPhone of iPad worden vervolgens virtuele objecten op een realistische manier in die echte wereld geplaatst.

Voorsprong

Enkele bedrijven, zoals Microsoft, hebben al een AR-bril die dat ook kan. De HoloLens van Microsoft is vooralsnog echter vrij groot, en biedt een beperkt gezichtsveld; zo groot als een laptopscherm dat op armlengte wordt gehouden.

“Het maakt ons helemaal niks uit of we de eerste zijn, we willen de beste zijn en mensen een geweldige ervaring bieden”, aldus Cook. “Maar alles dat je de komende tijd op de markt ziet, is niet iets waar wij tevreden mee zouden zijn. De grote meerderheid van de mensen denk ik ook niet”, aldus Cook.

'Concurrente doen ons na'

Ook wijst Cook op de voorbereidingen die Apple al doet door ARKit uit te brengen. Omdat miljoenen ontwikkelaars nu al AR-apps voor honderden miljoenen iOS-gebruikers kunnen maken, komt Apple op voorsprong. “Onze concurrenten proberen na te doen wat wij hebben gedaan”, zegt Greg Joswiack, hoofd iOS, iPad en iPhone-marketing. “Maar ze hebben er de schaal niet voor.”

Google Glass: voor bedrijven

Google kwam in 2013 met Google Glass, een bril die augmented reality biedt via een klein stukje glas dat voor één oog zit. De Google Glass werd als consumentenproduct geen succes en de verkoop werd na nog geen twee jaar gestopt. Google maakte onlangs bekend wel weer een verbeterde versie van Glass voor zakelijke gebruik te introduceren. Bekijk ook ons item over het gebruik van Glass binnen bedrijven uit 2016:


Volg ook het Bright YouTube-kanaal