Twitter haalt discriminerende woorden uit reclamesysteem
Bright

Twitter haalt discriminerende woorden uit reclamesysteem

18-09-2017 12:46 Laatste update: 13:01

Twitter liet bedrijven advertenties richten op specifieke doelgroepen die geïnteresseerd waren in discriminerende onderwerpen, zoals 'Nazi' en 'Nigger'.

Afgelopen vrijdag bracht The Daily Beast aan het licht dat adverteerders met trefwoorden als 'wetback', 'nigger' en 'nazi' miljoenen gebruikers konden bereiken op Twitter.  Als reactie op het artikel heeft Twitter de 'bug' uit het systeem gehaald.

Volgens Twitter was het een fout in het systeem, dat ervoor zorgde dat enkele campagnes met racistische trefwoorden een specifieke doelgroep bereikten. 

De bug is opgelost: het lukte niet langer met discriminerende trefwoorden Twitter-advertenties te advertenties te richten op groepen gebruikers.

Verboden

Via Twitter is het mogelijk om doelgroepen te maken voor advertenties, gebaseerd op trefwoorden. Met het trefwoord 'nazi' was het mogelijk om 18,6 miljoen gebruikers te bereiken. 

Het sociale medium verbiedt in de huisregels 'de promotie van het aanzetten tot haat' in advertenties. Daarnaast vindt Twitter dat de adverteerder zelf verantwoordelijk is voor de promotionele content op de site. 

Ook Facebook en Google onder vuur

Ook Facebook en Google lagen recentelijk onder vuur voor soortgelijke praktijken. Vorige week kreeg Facebook een lading kritiek over zich heen omdat bedrijven advertenties konden plaatsen in categorieën als 'Jodenhater' en 'Ku-Klux-Klan'.

Ook bij Google kun je reclamecampagnes richten op racistische- of haatsuggererende zoektermen.