Twitter toont wat adverteerders van je weten

Twitter toont wat adverteerders van je weten

18-05-2017 08:03 Laatste update: 08:04

Twitter gaat je surfgedrag langer opslaan, maar geeft je tegelijk meer inzicht in de data die adverteerders van je weten.

Twitter heeft zijn privacybeleid aangepast. Twitter houdt bij op welke pagina's je belandt via ingebakken tweets of een tweetknop op die pagina's. Die data wordt door adverteerders gebruikt om je persoonlijke advertenties voor te schotelen. Twitter houdt dat surfgedrag nu 30 dagen bij in plaats van de 10 dagen maximum tot nu toe.

Ook krijg je via de privacy-instellingen voortaan een gedetailleerd inzicht in welke informatie adverteerders gebruiken om die persoonlijke advertenties op te baseren. Je online activiteiten tonen je interesses die je aan of uit kan zetten, zodat je beter afgestemde advertenties te zien krijgt. Je kunt ook aangeven dat helemaal geen gepersonaliseerde advertenties wilt ontvangen.

Twitter stopt met Do Not Track

Twitter stopt echter ook de Do Not Track-functie, waarmee je kon aangeven dat je helemaal niet gevolgd wilden worden via websites. Twitter introduceerde die functie in 2012 een hoopte dat de rest van de industrie zou volgen, maar het tegendeel bleek waar. Een flink aantal partijen zoals Google en Facebook ondersteunden het niet.

Do Not Track en het 30 dagen opslaan van webdata is vanaf 18 juni actief. Het kan zijn dat je in je app onder instellingen en Privacy and Safety de interesselijst en de opties over gepersonaliseerde advertenties nog niet ziet. De nieuwe instellingen worden in de komende dagen verspreid uitgerold.