Uber-chauffeurs slapen in hun auto om geld te besparen

Uber-chauffeurs slapen in hun auto om geld te besparen

24-01-2017 14:41 Laatste update: 26-04-2018 23:53

Uber-chauffeurs verdienen meer in rijkere steden, en om de lange rit heen en weer te besparen slapen velen in hun auto.

Een groot verschil tussen Uber en traditionele taxibedrijven is het gebrek aan diensten. Uber-chauffeurs kunnen flexibel zelf bepalen wanneer ze waar werken en voor hoe lang. Bloomberg sprak met enkele Uber-chauffeurs die in bijvoorbeeld San Francisco werken, maar daar niet wonen. Elke dag rijden ze anderhalf tot twee uur naar de rijkste stad van de Amerikaanse westkust, vanuit steden als Sacramento, omdat er in San Francisco meer te verdienen valt.

Om die inkomsten niet meteen weer op te maken aan een rit naar huis, slapen veel chauffeurs die zo’n 70 uur per week draaien op dezelfde parkeerplaats in San Francisco. “Het is een offer”, zegt één van de Uber-chauffeurs naast de auto waar hij in werkt en slaapt. “Ik wil uiteindelijk een huis dichterbij hebben, zodat ik dit niet elke dag hoef te doen.” Hoewel veruit de meeste chauffeurs van de rittendienst gewoon thuis slapen, zorgen de hogere opbrengsten in steden met rijkere inwoners en meer vraag naar Uber voor een soort goudkoorts.

Eigen schema’s

Bloomberg meldt hoe chauffeurs in de VS onderling tips uitwisselen over wat de beste slaapplekken zijn, met de beste wifi en de meest coulante beveiligers. In steden als Chicago, Columbus en New York hebben Uber-chauffeurs uit de wijde omtrek allemaal hun vaste stek naast de snelweg waar ze in hun auto’s slapen. Nog een groep huurt samen motelkamers af, om die in een eigen dienstenschema om en om te gebruiken.

Hoewel de chauffeurs het er allemaal over eens zijn dat ze zelf voor die manier van werken gekozen hebben, vinden ze dat Uber wel meer voor ze kan doen. Dankzij de rit-deel-functie Uber Pool zagen chauffeurs hun inkomsten per uur bijvoorbeeld halveren, terwijl ze juist hun eigen baan hadden opgezegd om zich volledig op Uber te richten. “Dit is geen baan voor iedereen”, zegt één van de chauffeurs. “Maar als het met niet zou bevallen, zou ik iets anders gaan doen.”

Onlangs nog won een groep chauffeurs een rechtszaak van Uber. Ze vonden dat het bedrijf had gelogen over wat ze konden verdienen aan hun ritten, en mogen na een rechtszaak 20 miljoen dollar schikkingsgeld verdelen.