Veel meer nepsites over grote merken in Nederland

Veel meer nepsites over grote merken in Nederland

31-10-2017 22:40 Laatste update: 26-04-2018 16:08

Grote Nederlands merken hebben steeds meer last van nepsites, blijkt uit een onderzoek.

Deze nepsites zijn vaak nauwelijks van de officiële sites te onderscheiden. Oplichters proberen consumenten te verleiden om via deze sites bankgegevens te delen of direct transacties te doen. Volgens gegevens van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) is het aantal nepsites het afgelopen jaar met bijna 50 procent toegenomen.

Consumenten komen op deze sites doordat de oplichters mails sturen met een link of doordat ze achter advertenties worden geplakt waarin je kunt doorklikken. De sites hebben doorgaans een domeinnaam die één letter afwijkt van de originele website. "Je kunt er dus ook op komen doordat je een tikfout maakt, bijvoorbeeld Rabibank.nl in plaats van Rabobank.nl", zegt een woordvoerder van de SIDN.

Valse gegevens of id-fraude

In het onderzoek richtte de SIDN zich op de top vijftig van Nederlandse merken. Zij kregen het afgelopen jaar met 964 valse sites te maken. Vaak zijn die maar tijdelijk in de lucht. Nepsites van een webshop worden bijvoorbeeld vlak voor het weekend opgezet en verdwijnen dan weer op maandag. De oplichters zijn volgens de stichting moeilijk te achterhalen. ,,Wie zich registreert, doet dat vaak met valse gegevens of via identiteitsfraude." Uit het onderzoek blijkt dat vliegmaatschappijen het grootste slachtoffer zijn. Vorig jaar waren dat nog financiële instellingen, maar zij hebben veel geïnvesteerd in het waarschuwen van hun klanten.