Vlog: Albert Heijn-actie brengt dino's tot leven in AR en VR

Vlog: Albert Heijn-actie brengt dino's tot leven in AR en VR

02-06-2016 16:03 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Albert Heijn start een nieuwe spaaractie met kaartjes die werken met augmented en virtual reality. Bekijk onze vlog over de lancering.

Albert Heijn kondigt vandaag een nieuwe spaaractie aan die op 6 juni van start gaat. Per tien euro aan boodschappen ontvangen klanten vier kaarten met plaatjes van dinosauriërs. In totaal zijn er 160, maar 20 daarvan zijn pas écht interessant voor de kinderen. Die werken namelijk met augmented reality en virtual reality. Er worden 'vele miljoenen' van de kaarten gedrukt. Om van de AR- en VR-functies gebruik te maken, is een smartphone nodig met de bijhorende AH Dino’s-app (gratis voor iOS en Android). Daarin is een scanfunctie aanwezig waarmee je de kaarten kunt scannen. Vervolgens komen de dino’s tot leven en beginnen ze door de kamer te lopen. Daarbij is het mogelijk om een foto te nemen die je gemakkelijk deelt.

Nog interessanter wordt het met de virtualreality-mogelijkheid. Als je één van de twintig kaartjes met AR/VR-functie hebt gescand, kun je hem via de app in 360 graden bekijken. Met een Google Cardboard-bril of andere VR-bril stap je dan in een CGI-wereld waar je tussen de dino’s staat. Een hologram van bioloog Freek Vonk (die door Albert Heijn is gestrikt voor een samenwerking) vertelt je meer over het leven van bijvoorbeeld de Brontosaurus of de T-Rex voor je neus.

Albert Heijn noemt het 'zijn meest innoverende spaaractie ooit'. De supermarkt zal ook een kartonnen Cardboard en een plastic VR-bril gaan verkopen voor respectievelijk 2,49 euro en 6,99 euro.