Waarom is No Man's Sky de nieuwe game-hype?

Waarom is No Man's Sky de nieuwe game-hype?

09-08-2016 17:04 Laatste update: 27-04-2018 04:01

Woensdag verschijnt No Man's Sky, een spel dat zo groot is dat je nooit alles kunt zien.

In 2014 werden op gamebeurs E3 de eerste beelden van No Man's Sky getoond. De gamepers was onder de indruk: had een team van maar vier mensen een ruimtegame gemaakt die zo groot was dat je nooit alle planeten kunt bezoeken? Met ingewikkelde wiskundige formules creëerden de gamedevelopers een compleet universum, dat wordt gegenereerd zodra je met je ruimteschip verder vliegt dan de bekende omgeving.

No Man's Sky bestaat uit een universum waar je met je eigen ruimteschip doorheen vliegt en nieuwe planeten ontdekt. Elke planeet heeft zijn eigen flora en fauna, en elke planeet is weer anders. Je ziet er bijvoorbeeld andere wezens en vindt er andere grondstoffen. Als je uit bent gespeeld, stap je weer je ruimteschip in en vlieg je door naar een andere plek op de planeet, of een compleet nieuwe planeet.

Van de bergen tot de planten: alles wordt met behulp van algoritmen gegenereerd. En daar merk je niets van. Er zijn nauwelijks laadtijden en terwijl je de wereld verkent, bouwt het universum van No Man's Sky zich verder uit. In totaal kunnen er door de gamers achttien triljoen verschillende planeten worden ontdekt. Als je die allemaal voor één seconde zou bezoeken, ben je 586 biljoen jaar bezig.

Handel drijven

In No Man's Sky staan volgens Arthur van Vliet, gamejournalist bij Vice en Gamer.nl, vier thema's centraal: vechten, exploreren, handel drijven en overleven. Om te beginnen bij vechten: het spel is een schietgame, en je kunt bijvoorbeeld vijandige wezen neerschieten. Het tweede en derde thema zijn nauw met elkaar verbonden, want met het ontdekken van nieuwe planeten vind je ook nieuwe grondstoffen. Deze heb je nodig om bijvoorbeeld je wapen en ruimteschip en -pak te verbeteren.

Het laatste thema, overleven, is belangrijk bij planeten waar de omstandigheden zwaar zijn, zoals giftige gassen of hele hoge temperaturen. "Hoe dichter je bij het middelpunt van het universum komt, hoe zwaarder de omstandigheden op planeten worden. Om daar te kunnen overleven, zul je eerst je uitrusting en ruimteschip moeten verbeteren", aldus Van Vliet, die de game al heeft gespeeld.

De juiste balans

Volgens Van Vliet is No Man's Sky voor veel gamers een droom die uitkomt: "Veel gamers houden van ruimtegames, maar die zijn vaak of te lineair of te ingewikkeld. No Man's Sky balanceert precies tussen die twee uitersten. Je hebt de volledige vrijheid om zelf het universum te verkennen, maar het doel van de game is heel simpel: het middelpunt van het universum bereiken."

Maar Van Vliet heeft geen doel om het spel snel uit te spelen: "Ik stap gewoon in mijn ruimteschip en ga rondvliegen om nieuwe planeten te ontdekken. Daar kan ik heel lang mee bezig zijn. En dat is precies de kracht van No Man's Sky: het geeft gamers zelf de keuze in wat ze willen doen."

No Man's Sky is vanaf morgen verkrijgbaar voor de PlayStation 4. Vrijdag verschijnt de pc-versie.

De game stond eerder in ons overzicht Top 10 indie-games van 2016.

Game-reviews lees je in de rubriek Game van de Week.