Warner Bros betaalde YouTubers voor positieve reviews

Warner Bros betaalde YouTubers voor positieve reviews

12-07-2016 09:40 Laatste update: 27-04-2018 05:03

Het mediabedrijf wordt op de vingers getikt door de Amerikaanse toezichthouder FTC.

Volgens de Amerikaanse waakhond Federal Trade Commission heeft het bedrijf consumenten misleid door bekende YouTube-sterren te betalen voor positieve recensies van games. Zo kregen invloedrijke persoonlijkheden, waaronder YouTube-ster PewDiePie, in 2014 duizenden dollars voor positieve tweets, Facebookberichten en video's over de game Middle Earth: Shadow of Mordor. Bugs mochten daarbij niet in beeld komen, maar prominente verwijzingen naar meer informatie wel. De gesponsorde video van PewDiePie is alleen al 3,7 miljoen keer bekeken.

De FTC oordeelt dat Warner Bros. heeft nagelaten om duidelijk te maken dat er is betaald voor de promotie. "Consumenten hebben recht om te weten of ze kijken naar de eigen mening van een reviewer of naar een betaald verkooppraatje", aldus een woordvoerder van de FTC. "Bedrijven als Warner Bros. moeten eerlijk zijn richting de klant met hun online marketingcampagnes." De Amerikaanse waakhond heeft een schikking getroffen met het mediabedrijf. Warner Bros. hoeft geen boete te betalen, maar moet wel beloven dat consumenten in de toekomst beter geïnformeerd worden.

Nederlandse ACM doet verkennend onderzoek

Toezichthouder ACM, de Nederlandse tegenhanger van de FTC, zegt momenteel te kijken naar online reviews. "We zijn bezig met een verkennend onderzoek, maar zijn nog niet zover dat we een standpunt kunnen innemen", zegt een woordvoerder. "Het is belangrijk dat online reviews eerlijk zijn en de klant niet misleiden. We willen weten hoe bedrijven omgaan met de betrouwbaarheid van reviews en roepen bedrijven én consumenten op om hun ervaringen te delen." 

Consumenten worden benaderd via ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM, terwijl adverteerders, reviewwebsites, marketingbureaus, branche- en consumentenorganisaties een vragenlijst per mail kunnen verwachten. De uitkomsten van het onderzoek worden begin volgend jaar gepubliceerd.