We delen steeds minder over onszelf op Facebook

We delen steeds minder over onszelf op Facebook

08-04-2016 16:30 Laatste update: 27-04-2018 07:38

We delen minder over onszelf op Facebook, maar de site wil dat tij gaan keren.

Tussen medio 2014 en 2015 daalde het aantal persoonlijke Facebookposts met 21 procent (jaar op jaar), schrijft The Information. De 1,6 miljard gebruikers van het sociale netwerk plaatsen in verhouding steeds meer linkjes (nieuwsartikelen bijvoorbeeld) van andere websites en steeds minder updates over henzelf. Dit geldt met name voor jonge mensen, onder de 30. Het delen in het algemeen nam ook af: met 5,5 procent. Mogelijke verklaringen? Omdat veel Facebookgebruikers honderden 'vrienden' hebben, neemt de intimiteit af en hebben mensen minder de neiging om persoonlijke informatie te delen. Bovendien is het delen van informatie over jezelf ook voor een deel verplaatst naar andere apps, als Snapchat en Whatsapp.

Dat we wat minder geneigd zijn om over ons leven te posten is een hoofdpijndossier voor Mark Zuckerberg. Die persoonlijke berichten zijn namelijk een belangrijke inkomstenbron voor Facebook. Als iemand trouwt of een kind krijgt, reageren er namelijk meer mensen op. Het resultaat: meer 'engagement'. Een acuut probleem is het niet, schrijft the Information. Het aantal gebruikers van Facebook bijvoorbeeld, groeit nog altijd. Maar op de lange termijn kan het wel problematisch worden. Als er steeds minder zelf posten, wordt het misschien wel steeds minder leuk om je time line te checken.

Het bedrijf probeert nu op verschillende manieren om zijn gebruikers te stimuleren meer eigen content te plaatsen. Zo zou er een algoritme zijn aangepast zodat je eerst persoonlijke berichten in je time line ziet. Of denk aan de live-streamfunctie die er net bij is gekomen. Of de 'Op deze dag'-feature: met berichtjes die je jaren eerder hebt gepost.