Webwinkels stunten met servicevoorwaarden

Webwinkels stunten met servicevoorwaarden

22-11-2017 06:44 Laatste update: 26-04-2018 15:37

Honderd dagen bedenktijd, op zondag bezorgd of retourpakketjes bij je thuis opgehaald: grote webwinkels halen alles uit de kast om klanten te trekken.

Dacht je dat online shoppen niet nóg gemakkelijker kon worden? Daar denken de webshops anders over. De servicevoorwaarden worden nog maar eens aangescherpt met de feestdagen in zicht. Wehkamp stunt dit seizoen met de voorwaarden: de klant krijgt niet 14 maar 60 dagen bedenktijd en de pakketjes worden ook op zondag bezorgd, zonder extra kosten.

De andere webshops doen er niet veel voor onder. Het zijn kleine verschillen, maar ook die kunnen een consument overtuigen, zegt ING's retaildeskundige Dirk Mulder. Kijk maar eens naar dit overzicht van de belangrijkste servicevoorwaarden van de vier grootste webshops in Nederland.

Amazon en Alibaba

Mulder ziet de strijd nog niet zo snel eindigen. Volgens hem zetten de bedrijven alles op alles op de grootste te worden of te blijven. "Men heeft het idee dat alleen de grootste kan overleven." In China en de Verenigde Staten zijn bedrijven als Alibaba en Amazon zo groot dat de concurrentie nauwelijks een kans heeft. Volgens Mulder kijken Nederlandse bedrijven goed naar de internationale voorbeelden. Ook hier wordt de winst vrijwel altijd weer teruggeïnvesteerd in het bedrijf om de concurrentie de baas te zijn. "In betere klantenservice, snellere systemen, noem maar op."

Bezorging tot in je kast

Wie nu denkt dat het toppunt van service in zicht is, heeft het mis. Mulder: "Nu is het bezorging tot in de keuken, maar misschien gaan we wel naar bezorging tot in de koelkast." Zalando die je nieuwe t-shirts al in je kast legt, ziet hij ook wel gebeuren.