Welke app wordt 'de WhatsApp voor artsen'?

Welke app wordt 'de WhatsApp voor artsen'?

23-05-2016 17:56 Laatste update: 27-04-2018 06:05

Drie Nederlandse bedrijven werken aan apps waarmee artsen veilig met patiënten moeten kunnen communiceren.

Bijna de helft van alle artsen gebruikt Whatsapp voor zijn werk, zo blijkt uit onderzoek van artsenfederatie KNMG. De artsen delen foto's, video's en medische informatie van patiënten met elkaar, om bijvoorbeeld een second opinion te vragen. Volgens de artsen komt dit de patiëntenhulp ten goede. Maar de Nederlandse privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens vindt WhatsApp niet veilig genoeg. De beveiliging van de chat-app kan niet worden gecontroleerd, er wordt gebruikgemaakt van Amerikaanse servers en de chat-app uploadt automatisch onbeveiligde back-ups naar de cloud.

De Nederlandse wet kent strenge regels als het gaat om het delen van patiëntgegevens. Zo mogen deze data alleen worden gedeeld met artsen die dezelfde patiënt behandelen. Als een arts bij een andere arts om een second opinion, moeten de data worden geanonimiseerd. Er zijn dus wel degelijk richtlijnen, maar officiële methoden om in de medische wereld met vakgenoten te communiceren bestaat nog niet. Daar denken MDLinking, Siilo en Kanta Messenger een belangrijke rol in te gaan spelen: zij ontwikkelen apps om medische professionals met elkaar in contact te brengen.

MDLinking is een kennisplatform

"Als we alleen maar een WhatsApp voor artsen zouden ontwikkelen, dan zou ik nooit aan dit project zijn begonnen", zegt Alec Behrens, medeoprichter van MDLinking. De app, die morgen officieel wordt gelanceerd, moet artsen niet alleen veilig laten communiceren, maar wil hen vooral kennis laten delen. Dat kan met groepchats, maar ook door het streamen van operaties. Zo kan een Indiase chirurg meekijken met een Nederlander die een operatie uitvoert. Alle informatie over patiënten wordt beveiligd en geanonimiseerd verstuurd, benadrukt MDLinking.

Professionals uit de medische wereld kunnen zich bij MDLinking registeren, waarna het bedrijf hun identiteit verifieert. De gebruikers - op dit moment enkele duizenden - kunnen naar collega's binnen hetzelfde vakgebied zoeken, die onderzoeken en ervaringen met elkaar kunnen delen. Behrens: "Daarmee bouwen we een grote databank met informatie die nu overal en nergens slingert." Deze databank moet uiteindelijk het hart van MDLinking worden, waarmee er één centrale plek is waar kennis binnen de medische wereld wordt gedeeld.

MDLinking heeft 2,5 miljoen euro aan eigen vermogen in de app gestoken en wil nu 15 miljoen euro ophalen bij externe partijen. Uiteindelijk moet er geld worden verdiend, maar daar maakt Behrens, mede-oprichter van Booking.com, zich nog niet druk om: "Als je zo'n belangrijk platform ontwikkelt waarmee mensenlevens worden gered, komt de financiering echt wel goed. Ik heb vier kinderen en als er iets met hen gebeurt, wil ik dat ze de beste zorg krijgen. Daar gaat MDLinking aan bijdragen."

Siilo wil net zo simpel zijn als WhatsApp

Bij Siilo staat kennis delen ook centraal, maar focust oprichter Joost Bruggeman zich vooral op de communicatie tussen medische professionals. Bruggeman, die is opgeleid tot chirurg, weet dat het gebruik van WhatsApp soms levens redt: "Een arts kan om een belangrijke second opinion vragen voor het uitvoeren van een operatie. En daarom moet er een veilig alternatief zijn dat specifiek voor de zorg is ontwikkeld."

Siilo is een 'telefoonboek voor medische professionals'. De app wordt nu door meer dan 2500 mensen gebruikt, variërend van artsen tot verpleegkundigen, die alleen door Siilo zijn geverifieerd. Bruggeman: "Een internist kan bijvoorbeeld een vraag stellen over een patiënt aan de betreffende huisarts. En als de internist een foto stuurt naar een andere internist voor een second opinion, dan biedt Siilo de optie om de data te anonimiseren, bijvoorbeeld door de naam of het gezicht weg te poetsen."

De berichtjes die worden verzonden, zijn beveiligd en verdwijnen automatisch na dertig dagen. Eén van de belangrijkste eigenschappen van Siilo is het design: "Daar hebben we hard aan gewerkt. Siilo moet net zo simpel te gebruiken zijn als WhatsApp. We zien dat er veel gebruik wordt gemaakt van expertgroepen met bijvoorbeeld allemaal kinderneurologen. Inmiddels zijn er officiële groepen waar experts met hetzelfde kennisgebied aan kunnen deelnemen, om met één vraag in de groep direct de kennis van tientallen tot honderden andere experts te raadplegen."

Siilo wil geld verdienen met een abonnementsmodel. De prijzen zijn nog niet bekend, maar een chirurg betaalt een hogere prijs dan een verpleegkundige, zo zegt Bruggeman: "En een vrijwilliger in de thuiszorg kan de app dan gratis gebruiken om met de verantwoordelijke verpleegkundige te chatten."

Kanta Messenger koppelt patiënt aan dokter

Kanta Messenger gooit het over een andere boeg en wil artsen juist in contact brengen met hun patiënten. "Je kunt medische professionals met elkaar laten communiceren, maar het zou ook handig zijn als patiënten direct met hun arts kunnen communiceren. We appen massaal met elkaar, maar waarom nog niet met onze huisarts", vraagt Bob Reijnders, productmanager van Kanta Messenger, zich af.

Bij Kanta Messenger vind je elkaar niet met een telefoonnummer of e-mailadres, maar met een code die je kunt scannen. De patiënt kan de code van zijn huisarts scannen, waardoor zij met elkaar kunnen communiceren. Dat proces geldt ook voor artsen, hoewel zij ook kunnen communiceren met mensen uit het netwerk van hun bevriende collega's. Net als bij MDLinking en Siilo kunnen artsen bij Kanta Messenger ook groepsgesprekken voeren en worden berichten en media beveiligd verstuurd.

De app biedt een betaalde versie voor zorginstellingen, die Kanta Messenger zodanig kunnen aanpassen dat zij hun eigen systemen aan de chat-app koppelen. "Dan zou een dokter automatisch een melding ontvangen van een patiënt als uit onderzoek blijkt zijn bloedwaarden niet in orde zijn. De dokter kan hierdoor sneller de juiste actie ondernemen en een andere dokter aansturen om een behandeling uit te voeren."

Ziekenhuizen en zorginstellingen betalen voor het gebruik van de app, patiënten kunnen Kanta Messenger gratis downloaden. Reijnders: "Het is belangrijk dat patiënten de mogelijkheid hebben om gratis en op een laagdrempelige manier met hun arts te communiceren, of dit nu de huisarts of psycholoog is."