YouTube-kanalen verdienen pas vanaf 10.000 views

YouTube-kanalen verdienen pas vanaf 10.000 views

07-04-2017 10:57 Laatste update: 12:35

YouTube stelt nu een ondergrens aan wanneer kanalen geld aan advertenties kunnen verdienen: minstens 10.000 views.

YouTube laat voortaan pas reclames via het YouTube Partner Program zien op kanalen die in totaal minstens tienduizend views hebben verzameld. Die drempel geeft YouTube naar eigen zeggen voldoende tijd om ‘de validiteit’ van een kanaal te controleren. De drempel is dan weer niet zo hoog dat beginnende videomakers die moeilijk kunnen bereiken, zegt YouTube.

Over een paar weken wordt een nieuw beoordelingsproces toegevoegd voor nieuwe videomakers die zich opgeven voor het YouTube Partner Program. Als die nieuwe kanalen tienduizend views hebben behaald, wordt bekeken of de video’s voldoen aan de richtlijnen van YouTube en kunnen er advertenties worden getoond waar de makers ook aan verdienen.

Diefstal bestrijden

Met de nieuwe regels wil YouTube er onder meer voor zorgen dat alleen makers van originele video’s geld verdienen aan advertenties. In het verleden verdienden kanalen met gestolen video’s ook geld via YouTube. Onlangs werd het beleid richting adverteerders op YouTube en Google al gewijzigd. Nu kunnen adverteerders veel gedetailleerder kiezen bij wat voor soort video’s zij hun reclame wel of juist niet willen tonen.

Door die wijziging zien treitervloggers en andere makers van aanstootgevende video’s hun inkomsten uit advertenties volledig stilvallen. 

Lees ook: Youtubers boos: niet meer verdienen aan treitervlogs.