Nieuws

YouTube lanceert eigen variant van Stories-functie

donderdag 30 november 2017 09:17

YouTube Reels zijn filmpjes van maximaal dertig seconden, die zijn aan te kleden met filters, tekst en stickers.

De nieuwe functie is door YouTube aangekondigd op zijn blog voor Creators. Reels zijn een soort Stories, zoals op Instagram en Snapchat, bedoeld voor snelle opnames. Volgens YouTube kunnen videomakers hun publiek op deze manier snel op de hoogte brengen, zonder een uitgebreide video te maken. Ze zijn maximaal een halve minuut lang en hoeven na 24 uur niet te verdwijnen.

Reels komen aanvankelijk niet op de hoofdpagina van YouTube te staan, maar zijn te vinden in een apart tabblad op de pagina van een YouTuber. Een Reel kan uit meerdere video's bestaan om een kort verhaal te vertellen. Er zijn meerdere Reels naast elkaar mogelijk om ze te scheiden. Bij Snapchat en Instagram komen verhalen juist allemaal op één hoop.

De nieuwe functie verschijnt eerst in bèta voor een klein aantal YouTubers. Om welke kanalen het gaat, is niet bekend. Ook onduidelijk is wanneer Reels naar het grote publiek wordt uitgerold. 

Meer een sociaal netwerk

YouTube test sinds vorig jaar ook een functie waarmee de populairste gebruikers ook updates in tekst en foto's kunnen sturen naar abonnees, die ze dan in hun feed op de videosite tussen de filmpjes zien staan. YouTube zet zo stappen om meer een sociaal netwerk te worden. Eerder dit jaar lanceerde YouTube in zijn apps ook een chatdienst.

Abonneer je ook gratis op het Bright YouTube-kanaal

Rutger houdt van technologische ontwikkelingen, producten en designs die de wereld veranderen. Is daarnaast gek op films, games, muziek en dan met name Radiohead.

Nieuwsbrief