Zelfrijdende busjes in de war van fietsers

Zelfrijdende busjes in de war van fietsers

22-09-2016 18:15 Laatste update: 27-04-2018 02:59

De zelfrijdende busjes die sinds vorige week als proef rondrijden in Friesland, komen in de knel met fietsers. De gemeente neemt nu maatregelen.

Amper drie dagen hebben ze rondgereden, de twee WePods, terwijl de test zes weken zou duren. Ooststellingwerf zou een proeftuin zijn voor de rest van het land: de zelfrijdende busjes zouden dé oplossing zijn voor de bereikbaarheid van dunbevolkte gebieden. Maar nadat het klachten regende van fietsers, besloot de organisatie om ze tijdelijk toch maar van de weg te halen.

Het probleem? De busjes reden op het fietspad. Omdat ze vrij breed zijn en in het midden van de weg rijden, moesten fietsers voor ze uitwijken en soms zelfs in de berm wachten tot ze voorbij waren. "Uitwijken is niet de sterkste kant van de voertuigen. Ze rijden feitelijk met een bord voor hun kop", reageert een woordvoerder tegen de Volkskrant

De gemeente Ooststellingwerf neemt nu maatregelen zodat de busjes volgende week weer de weg op kunnen. Gastheren en -dames moeten fietsers dan gaan uitleggen hoe ze met de busjes om moeten gaan, en er komen informatieborden langs de weg te staan.

Hij gaat niet aan de kant

Dat mensen nog niet gewend aan zelfrijdende voertuigen op de weg, was goed te zien in Friesland. Stewards - die nu voor de veiligheid nog meerijden in de busjes - gaven aan dat fietsers verwachtten dat het busje wel voor hen aan de kant zou gaan. Wat niet gebeurt: het busje stopt alleen als een fietser te dichtbij komt of als de meerijdende steward op de stopknop drukt.

De proef toont aan dat het invoeren van zelfrijdende en autonome voertuigen niet alleen gaat om technische afstelling, maar ook om het accepteren ervan door andere weggebruikers. Stanford University is bezig aan een groot onderzoek naar de reactie van voetgangers op zelfrijdende auto's. Dat onderzoek wordt in verschillende steden gedaan, waaronder het terrein van de Universiteit Twente, omdat mensen in verschillende landen anders reageren op de voertuigen. 

Drukke gebaren

Uit de eerste resultaten blijkt dat mensen, als er geen bestuurder is, op de auto reageren alsof het een mens is. Zo maken ze gebaren richting de neus van de auto alsof het een gezicht is. Ook maken mensen overdreven bewegingen om er zeker van te zijn dat de auto hen ziet. Sommige mensen kiezen ervoor om structureel achter zelfrijdende auto's langs te lopen, in plaats van ervoor.