Zelfrijdende Sedric 'ziet er niet uit' én is de toekomst

Zelfrijdende Sedric 'ziet er niet uit' én is de toekomst

07-03-2017 19:09 Laatste update: 26-04-2018 22:51

Merijn Doggen

Zelfrijdende deelauto's zijn de toekomst, stelt een Nederlandse hoogleraar. Maar aan het design moet Volkswagen nog werken.

Ook Volkswagen sluit aan bij de autofabrikanten die deelauto's willen maken die zelfstandig rijden. De nieuwe conceptauto de Sedric beleefde gisteravond zijn primeur in Genève. Stuur, gas- en rempedaal ontbreken in de Sedric. De auto werkt met spraakbediening en heeft een groot oled-scherm aan boord. Is dit echt de kant die we op gaan met auto’s?

Volgens hoogleraar automotive Maarten Steinbuch van de Technische Universiteit Eindhoven wel. Auto’s als de Sedric zijn de toekomst voor de auto-industrie, denkt hij. "Er zullen altijd mensen zijn die zelf een auto willen bezitten, zoals ik. Maar als ik op de universiteit aan het werk ben, zou ik mijn Tesla wel kunnen uitlenen. Aan de andere kant geldt dat er in de toekomst ook veel mensen zijn die geen auto hebben. Die maken gebruik van deelauto’s die zelfstandig rijden."

De Sedric van Volkswagen richt zich op die laatste groep. En ook een Nederlandse startup Amber Mobility hoopt een auto te ontwikkelen voor consumenten die niet per sé een eigen auto voor de deur hoeven. Amber hoopt over een paar jaar een auto te bouwen in Nederland waar je gebruik van kan maken voor 33 euro per week. Voor dat geld staat er altijd een auto op loopafstand voor je klaar waarmee je een onbeperkt aantal kilometers mag rijden.

'Uber maakt meer kans dan Volkswagen'

Volkswagen lijkt ook die kant op te willen met de Sedric, maar volgens Steinbuch hebben autofabrikanten niet de beste papieren om die markt voor zich te winnen. "Ik denk dat disrupters als Uber veel meer kans maken. Zij kunnen veel sneller reageren op nieuwe ontwikkelingen. Autofabrikanten zijn er nog steeds vooral op gericht om zo goedkoop en efficiënt mogelijk auto’s te bouwen. Die softwarekant hebben ze nog steeds niet goed in de vingers. Vergeet niet dat Tesla hen pas een paar jaar geleden wakker heeft geschud. Pas toen de traditionele auto-fabrikanten zagen hoe Tesla over-the-air software-updates verstuurde naar de Model S, werden ze wakker."

Het design kan beter

Steinbuch wil ook nog wel iets kwijt over het design van veel zelfrijdende deelauto’s. "Die Sedric ziet er toch niet uit. De Amber One oogt al een stuk vriendelijker. Kijk, als je tien minuten in een voertuig moet zitten, zoals een shuttle-busje, dan maakt het voor consumenten niet veel uit hoe het eruit ziet. Maar als je langere riten in een voertuig maakt, moet je er toch wel in gezien willen worden."

Bekijk ook ons Bright TV-item over de Nederlandse deelauto Amber One:

Volg het Bright YouTube-kanaal