Zo kan de ov-chipkaart gebruiksvriendelijker worden

Zo kan de ov-chipkaart gebruiksvriendelijker worden

30-09-2017 11:14 Laatste update: 26-04-2018 17:10

Onderzoekers van de TU Delft presenteerden deze week ideeën om betalen in het ov makkelijker te maken.

Het is misschien wel de grootste ergernis bij reizigers sinds de ov-chipkaart is ingevoerd: uitchecken. Want wie dat vergeet, is zijn complete incheckbedrag kwijt. Een bedrag dat bij de NS oploopt tot 20 euro. Reizigers zonder abonnement moeten minimaal 20 euro op de ov-chipkaart zetten voordat ze kunnen reizen. Een fors bedrag, zeker voor mensen die maar incidenteel met de trein gaan.

Hoewel er aan de ov-chipkaart zelf weinig is veranderd, heeft de technologie sinds de invoering niet stilgestaan. Vrijwel iedere reiziger heeft een smartphone en een contactloze betaalpas in zijn of haar broekzak zitten. Volgens de onderzoekers zijn dat prima alternatieven voor de ov-chipkaart.

In de toekomst krijgt de app van de ov-chipkaart een belangrijke functie. Die zorgt er niet alleen voor dat de smartphone kan worden gebruikt om mee in- en uit te checken. Via de smartphone kan er ook tegoed worden opgeladen en krijgt de reiziger een notificatie als die is vergeten uit te checken. Ook kan in de app de bankpas aan het account gekoppeld worden, waardoor die ook als ov-chipkaart fungeert. In deze conceptvideo laat de TU Delft de mogelijkheden zien:


Infrastructuur loopt achter

Zo ver is het nog lang niet. De hele infrastructuur achter de ov-chipkaart moet daarvoor aan het internet hangen. Maar de incheckapparatuur in bijvoorbeeld bus en tram werkt nog niet online. Pas in het depot worden alle in- en uitchecks uitgelezen. "Er moeten hierover nog beslissingen worden genomen", legt onderzoek Jasper van Kuijk uit.

Daarnaast loopt Nederland nog niet echt warm voor inchecken met de smartphone. Een eerdere proef was geen succes, maar het leverde volgens Van Kuijk wel interessante informatie op.

Reizigers vinden het belangrijker dat ze in de app goede reisinformatie krijgen of bijvoorbeeld hun reishistorie kunnen zien. Dat geldt ook voor geld storten op het ov-account via de mobiele telefoon of het kopen van kaartjes.

Nieuwe poortjes op station

Een andere ergernis zijn de poortjes op de stations, die zeker in de spits voor oponthoud kunnen zorgen. De onderzoekers zagen in Azië dat het systeem van poortjes die altijd openstaan en pas sluiten als er niet wordt ingecheckt beter werken. Op die manier wordt zwartreizigers alsnog de toegang tot het station geweigerd, maar hoeven andere reizigers niet meer te wachten tot de poortjes openklappen.

Naast een notificatie op de telefoon hebben de onderzoekers nog een manier bedacht om reizigers te helpen herinneren dat ze moeten uitchecken. Op stations waar geen poortjes staan, moet worden uitgecheckt bij een zuil. Zeker in het donker kunnen die over het hoofd worden gezien. De oplossing lijkt net zo doeltreffend als simpel: een 'betaalgrens' van licht.

Nooit meer vergeten uit te checken

Met lampen wordt een lijn getrokken op de grond, zodat zelfs mensen die op hun telefoon kijken zien dat ze het station verlaten en uit moeten checken. Bij een proef daalde het aantal gemiste uitchecks met een derde.

De onderzoekers hebben hun ideeën nu neergelegd bij de vervoersbedrijven en Translink, het bedrijf dat de ov-chipkaart exploiteert. Het is nog onbekend wanneer ideeën daadwerkelijk gerealiseerd worden.