Duurtest nieuwe Ford Fiesta: puber met veel gadgets
Duurtest

Duurtest nieuwe Ford Fiesta: puber met veel gadgets

zondag 22 oktober 2017 20:52

Deze maand rijdt Rutger de nieuwe Ford Fiesta, een autootje dat volwassen is geworden en ramvol met gadgets zit.

De natuurlijke loop der dingen voor auto's schijnt te zijn dat ze met elk nieuw model iets groter worden. Totdat er een weer nieuw klein modelletje onder moet en er in sommige gevallen ook een auto aan de bovenkant verdwijnt, omdat hij zo groot is geworden dat hij niet meer op straat past. Opel Senator, RIP.

De Ford Fiesta treffen we nu in zijn puberteit. Alle volwassen kenmerken zijn er al, maar je kunt het jongetje/meisje (ik probeer echt genderneutraal te reviewen) er nog in herkennen. Maar voordat we ons verliezen in de lipstickkleur of de purged lips van de grill van deze auto, wil ik even met het witte hoedje van de Bono de onomstotelijke feiten langs lopen.

De Fiesta is een zogenaamde B-segment auto. Concurrent van de Polo, de Corsa, de Yaris, de Juke en de Captur. Valt het op dat de namen van deze auto's kort en pittig moeten zijn? De Fiesta kost met een 70 pk motor als instapmodel €15.745. Die laatste 5 euro krijg je cadeau, zodat je naar beneden af gaat ronden. De sjiekste is de Vignale-automaat voor €23.545. Hier hebben ze die laatste €45 er echt nog uit proberen te persen.

Veel tech-opties

Wij rijden een zogenaamde Fiesta Titanium. Bij de meeste Fords heeft dat uitrustingsniveau de mooiste prijs-optieverhouding. Voor €20.245 heb je een superzuinige 100 pk benzinemotor, climate control, cruise control, centrale vergrendeling, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning, lane departure warning, mistlampen, het nieuwe Sync-infotainmentsysteem, inclusief Apple Car Play en Android Auto, en nog een rits zaken die je op elke auto van 20k verwacht.

Voor slechts €3500 extra is van onze Fiesta een 'techmobiel' gemaakt. Automatisch inparkeren, achteruitrijcamera, B&O geluidssysteem, 8" scherm, 2 usb-aansluitingen, DAB+ en ook nog een panoramadak. dikke 17" velgen en die nude lippenstiftkleur die officieel Chrome Copper heet. Fijnste optie is Driver Assistance Pack 3 waarmee je voor €250 adaptive cruise control hebt. Niet ideaal in combinatie met een handbak, omdat je nog wel terug moet schakelen als de auto vanzelf vaart mindert, maar op de snelweg met name een prettige functie. 

De komende weken voelen wij onze puberende Ford aan de tand. Is er iets waar Rutger extra op moet letten? Laat het hem weten op Twitter.

Lees ook: Duurtest Ford Kuga: old school met tech-opties

Meer autotests in de rubriek Duurtest


Bright Day, het techfest van Nederland

Ons techfest Bright Day is op 18 en 19 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Ruim 20 duizend vierkante meter met gadgets, games en nieuwe technologie. En als hoofdsprekers de bekende YouTubers Casey Neistat en Simone Giertz. Kijk hier voor het programma en tickets.


Like Bright op Facebook voor meer updates over Bright Day.

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeƫnman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief