Duurtest Volvo XC60: halverwege autonoom
Duurtest

Duurtest Volvo XC60: halverwege autonoom

donderdag 23 november 2017 19:30

De Volvo XC60 kan zichzelf tussen de lijntjes houden en afstand tot de voorganger bewaren. Dat eerste stapje richting autonoom rijden is het lastigste.


Zaterdagochtend reed ik richting Bright Day met Erwin toen de Volvo XC60 plots vond dat ik lang genoeg had gereden met Pilot Assist. Midden op de A2, met goed zichtbare belijning, mijn handen aan het stuur en honderden meters leeg asfalt om me heen, moest ik het zelf overnemen. Geen dramatische bug, maar een momentje dat laat zien hoe listig de overgang wordt van zelf rijden naar autonoom rijden.

Als auto's 100 procent autonoom gaan rijden, zullen ze efficiƫnt zijn, doordat ze kalm optrekken als een limochauffeur. Ze zullen veilig zijn, omdat ze genoeg afstand houden tot de voorganger en door met elkaar te praten verder vooruit kunnen zien dan jij met je twee ogen alleen. En ze zullen voorzichtig zijn, omdat ze geen haast of bewijsdrang hebben. Een autonome auto zal anders rijden dan een menselijke chauffeur. Wij nemen risico's die als je ze doorrekent echt schandalig zijn. In 1800 kilo staal op een paar meter van een andere auto rijden met 130 kilometer per uur is voor ons normaal omdat het meestal goed gaat. Maar er hoeft niet veel mis te gaan voor een enorme klapper.

Ruzie met de techniek

Terug naar de Volvo. Hij kan tussen de lijntjes blijven en afstand houden, maar als die lijntjes plots de bocht om gaan, remt hij niet af om een meer toepasselijke bochtsnelheid te kiezen. Ik ben dus nog redelijk druk doende met het autorijden. Zeker op binnenwegen. De systemen assisteren mij, maar ik run de show. Dat is prima vol te houden, omdat het mijn aandacht vereist. In de buurt van vluchtheuvels en op smalle wegvlakken heb ik wel eens ruzie met de techniek, omdat het onmogelijk is om zonder af te remmen naar 50 km/u (op een 80 weg) tussen de lijntjes te blijven. Regelmatig trilt dan ook het stuur omdat ik te dicht bij een lijn in de buurt kom. Dat kun je overigens uitzetten. 

Een volledig autonoom rijdende auto zal mogelijk een beetje afremmen, maar ook heel precies tussen de lijntjes kunnen sturen. Maar nu we samen deze dans proberen te doen is de uitkomst niet geweldig. En dat doet me vrezen voor de toekomst. Want voor we bij volledige (Level 4 of 5) autonomie zijn is er een tussenstap waarin de auto in sommige scenario's alles zelf kan doen, maar de chauffeur altijd bij de stopknop moet blijven zitten. Dat is geen leuke baan, lijkt me. In praktijk zal 99,9% van de tijd alles goed gaan. Dan is het lastig de aandacht er bij te houden. Jim McBride, de baas over zelfrijdende auto's bij Ford, wil daarom ook graag Level 3 overslaan en meteen naar auto's gaan die volledig autonoom zijn en niet van de chauffeur vragen om op elk moment klaar te zitten om in een tiende van een seconde te reageren.

Betere lijnen nodig

De blokkades voor autonoom rijden zijn op dit moment de wetgeving, de prijs van alle technologie en het imago van autonoom rijden. Maar om Level 5 te halen, waarbij we geen stuur meer nodig hebben, zal de overheid er ook nog een stapje bij moeten zetten. In de afgelopen decennia is op veel provinciale wegen de middenstreep weggehaald en vervangen door strepen aan de zijkant. Daardoor is er geen heldere markering meer van wie waar moet rijden. Mensen komen er meestal wel uit en "onderhandelen" door positie te kiezen en snelheid te matigen over wie waar mag rijden. Voor een autonoom rijdende auto is dat geen goed uitgangspunt. Die zijn gebaat bij meer duidelijkheid. In Los Angeles hebben ze besloten alle wegen gelijk te trekken naar een beperkt aantal modellen, waardoor een autonoom rijdende auto precies weet wat zijn plek is. 

Juist Volvo, dat als doel heeft dat vanaf 2020 niemand meer omkomt in of door een nieuwe Volvo, is gebaat bij versnelling van autonoom rijden. Het blijkt dat iedereen weet hoe gevaarlijk appen achter het stuur is, maar het toch doet. Met dat in het achterhoofd is een autonoom rijdende auto de beste oplossing om verkeersslachtoffers te voorkomen. 

Eerder in deze duurtest:

Duurtest Volvo XC60: Scandinavian chique

Duurtest Volvo XC60: hoeveel veiliger is de Volvo?

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeƫnman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief