Duurtest Citroën C3: chique interieur
Duurtest

Duurtest Citroën C3: chique interieur

zondag 10 december 2017 18:54

De Citroën C3 heeft een bijzonder interieur, zeker voor een betaalbaar autootje.

De vorm van moderne auto's wordt steeds meer gedicteerd door regelgeving. Als gevolg daarvan is het interieur een steeds belangrijker onderdeel van de auto geworden om zich te onderscheiden. De Franse merken nemen daarin de leiding. Na het fijne interieur van de Peugeot 3008, zijn we nu bijzonder onder de indruk van de slimme klasse van de Citroën C3

Zodra je de deur opentrekt, valt op dat kosten noch moeite zijn gespaard om hier iets bijzonders van te maken. De vorm van de stoelen, de bekleding, het minimaal aantal knoppen, de koffergrepen op de deuren, de zich steeds herhalende afgeronde rechthoeken in het interieur. Zowel in kleur, materiaal als vorm is er moeite besteed om eigenheid te geven aan de C3. Op een auto van twee keer de prijs zou dit er nog sjiek uitzien (de vanafprijs van de C3 is 15.000 euro). Alleen het plastic op de deuren suggereert dat je hier niet met een auto van €50.000 te maken hebt. 

De bediening van de meeste onderdelen van de auto gaat via een touchscreen. Daarop zijn navigatie, binnenklimaat, muziek, telefoon en instellingen te bedienen. Knoppen zijn er voor volume, ontwaseming, achterruitverwarming, knipperlichten en sloten. Op het stuur zijn ook nog een aantal knopjes te vinden waarmee je muziek en telefoon kunt bedienen.

De cruisecontrol is middels een hendel achter het stuur verstopt. Dat vereist enige gewenning, omdat je niet kunt zien op welke knop je drukt. Vanuit esthetisch oogpunt is die beslissing te begrijpen, echt ergonomisch is het niet. 

Volgende week gaan we spelen met de ConnectedCAM; de ingebouwde dashcam van de Citroën. 

Lees eerder in deze duurtest:

Duurtest Citroën C3: eerste auto met ingebouwde dashcam

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief