Als ik groot ben word ik autodesigner
Eerste Indruk

Als ik groot ben word ik autodesigner

dinsdag 19 december 2017 08:34

Voor de design- en of autoliefhebber vond Bright een ideaal kerstcadeau. Het boek 'Als ik groot ben word ik autodesigner'.

Wie een beetje geïnteresseerd is in het blik dat hij of zij rijdt, moet zich afvragen wat er in het hoofd van auto-ontwerpers gebeurt. De charmante Belgen Bart Lenaerts en Lies de Mol (onder de naam Waft) gaven ons eerder al een inkijkje in de hoofden van auto-ontwerpers in hun koffietafelboeken 'Ever since I was a young boy I've been drawing cars en het boek met dezelfde titel waar 'cars' vervangen is door 'sportscars'. Grote namen uit de autowereld, die een enorme invloed hebben op wat je ziet als je uit het raam kijkt worden daar doorgezaagd over auto-ontwerp.

Een beetje liefhebber weet dat er ook Nederlanders rondlopen in dat wereldje. Adrian van Hooydonk (BMW) en Laurens van den Acker (Renault) zijn de beroemdste, maar zeker niet de enige designers. Opvallend genoeg waren het twee Belgen die onze Nederlandse auto-ontwerpers allemaal wisten op te snorren en een stem te geven in dit boek. Harm Lagaaij, Emiel Burki, Ivo Groen, Amko Leenarts, Niels van Roij; in totaal 17 ontwerpers die vertellen over hun carrière en hun creatieve proces. 

Het boek is opgemaakt met een weinig subtiele verwijzing naar Mondriaan, gecombineerd met de titels van Nederlandse hits voor de hoofdstukken: "Ik doe wat ik doe", "Met de vlam in de pijp", "Ik krijg een heel apart gevoel van binnen" en andere titels die je meteen een liedje in het hoofd geven dat je niet meer kwijt raakt.  

Wat het boek bijzonder maakt, zijn de zolderkamervondsten van de ontwerpers. Amko Leenarts' briefje met adressen van mensen die hij wilde bellen voor een stage of werkplek. Ivo Groen zijn schetsje voor een BMW 7-serie in 1985. Het laat de kwetsbare kant van het beroep zien. Over het hele boek valt op dat we stuk voor stuk te maken hebben met mensen die één carrièrepad voor zich zagen en dat moest hoe dan ook bewandeld worden. Moest er een studie voor gedaan worden: dan doen we dat. Moeten we vrouw en kinderen minder zien, dan hebben we dat er voor over. Tussen de regels door staan soms oneliners die een hoofdstuk op zich zouden verdienen en dat maakt het boek rijk. Een aanrader voor onder de kerstboom dus. Te koop direct bij de makers voor €50. 

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief