Welke tech heeft je auto nodig in de sneeuw?
Duurtest

Welke tech heeft je auto nodig in de sneeuw?

zondag 21 januari 2018 19:39

Rutger reed in dikke sneeuw in Zweden met Tesla's Model S, de Peugeot Traveller en de Kia Cee'd. Welke tech is handig in een onherbergzaam klimaat?

Na drie winters in Zweden gespeeld te hebben, werd me duidelijk waarom de automakers hier heen gaan om hun auto's te testen: de wegen, de kou en de sneeuwval stellen totaal andere eisen aan een auto, dan in ons landje. Een Nederlandse auto wordt voor nog geen 50 procent van zijn kunnen op de proef gesteld in onze seizoenen. In Zweden merk je het verschil tussen de ene en de andere auto veel duidelijker. 

Ontwasemingspower

In alle jaren dat ik auto's in de Bright-duurtest meegemaakt heb, heb ik me nog nooit druk gemaakt over hun ontwasemingspower. Hoe snel kan de verwarming en de airco de vochtige koude lucht uit de auto krijgen, zodat ik comfortabel zit én door de voorruit kan kijken? Zet je in Zweden de auto een half uur op de parkeerplaats, dan kon je in het geval van de Kia Cee'd minstens 5 minuten wachten voordat de voorruit volledig ontwasemd was. Heeft de auto een hele nacht in de kou gestaan en zit er ijs op de ramen, dan moet er nog wat tijd bij opgeteld worden om de boel te ontdooien.

Technologie die dit op kan lossen bestaat al: de verwarmde voorruit bijvoorbeeld. Bij veel merken verkrijgbaar (bij Ford niet al te duur) met als bonus dat de ruitenwissers niet aan de voorruit vastvriezen. Nog luxer is de mogelijkheid om de auto van afstand te ontdooien. BMW heeft een prachtige sleutel met scherm waarop je de verwarming vast aan kan zetten. Alle elektrische auto's met een appje hebben die mogelijkheid ook. Hoef je de motor niet te laten lopen, stap je toch in een voorverwarmde, ontdooide en ontwasemde auto. Lekker. 

Licht in de duisternis

Nog zoiets waar ik in Nederland nooit zo veel van meekreeg: hoe goed de koplampen zijn. In Zweden rijd je oneindig lange stukken op besneeuwde b-wegen met links en rechts bos waar elanden uit kunnen komen. Die wegen zo 800 kilo, dus die wil je niet door de voorruit. Bovendien wordt het in de winter laat licht en vroeg donker. Een beetje zicht vooruit is dus wel prettig. De afgelopen jaren is er veel aan nieuwe verlichtingstechnologie bijgekomen, van laser tot led matrix. Idealiter heb je dus verlichting die in de dimlicht stand al goed en breed verlicht, maar nog mooier is automatisch grootlicht. Bij een tegenligger of een situatie met genoeg lantaarnpalen gaat je grootlicht uit, in het donker gaat hij vanzelf aan.

Op basis van de situatie kan ook bochtverlichting bijgeschakeld worden. Opel doet dit heel handig met hun Adaptive Forward Lighting, maar ook Volvo heeft een assortiment slimme trucjes in de koplampen gebouwd. De allerslimste is de opdeling van het grootlicht in vlakken. Daarbij wordt een gedeelte van het grootlicht uitgeschakeld om de tegenligger niet te verblinden, maar de rest van de matrix blijft vol open staan. 

Een warme bips

Anno 2018 zou je geen auto meer moeten kopen zonder stoelverwarming en het liefst ook stuurverwarming. Zeker in een koud klimaat. De stoelverwarming zit direct tegen je lijf én warmt sneller op. Daardoor hoef je niet eerst te kleumen om daarna weer helemaal op te warmen. 

Stukje grip

De Tesla Model S die we 2 jaar geleden reden, stond op nette winter banden én had vierwielaandrijving. De Peugeot Traveller van vorig jaar stond op zomerbanden en de Kia Cee'd van dit jaar had spikes onder het winter rubber. Zomerbanden is een hele dikke no-no in Zweden. Iedereen die ten noorden van Stockholm woont rijdt met spikes rond. Vaak sneeuwt het gewoon te hard om de wegen sneeuwvrij te houden en dan rijd je er dus overheen met spikes.

Vierwielaandrijving is een pre, maar zonder winter banden heeft dat weinig zin. Met twee wielen geen grip of met vier wielen geen grip, komt nog steeds neer op geen grip. Veel Zweden rijden met achterwielaangedreven auto's met spikes rond. Dat zegt genoeg. Volgend jaar proberen we de ultieme vierwielaangedreven, op winter banden rijdende, op afstand voor te verwarmen, grootlicht maestro mee te krijgen voor de Bright duurtest. We houden je op de hoogte. 

Lees Rutgers auto-reviews in de rubriek Duurtest

De nieuwe Bright-app

De Bright-app heeft een update gekregen. Download hem voor iOS of Android

Rutger is sinds 2006 de meest noordelijke blogger van Bright. Hij schrijft graag het verhaal achter het verhaal. Hij doceert conceptontwikkeling op de Academie voor Popcultuur en werkt als freelance ideeënman en verhalenmaker.

Nieuwsbrief