Nog meer acties delen op Facebook-timeline

Nog meer acties delen op Facebook-timeline

donderdag 19 januari 2012 16:54

Facebook laat gebruikers nog meer online activiteiten automatisch delen via de timeline en de ticker.

Facebook heeft zijn Open Graph-systeem voor automatisch delen van acties vanaf externe sites op Facebook-timelines donderdag uitgebreid met 60 nieuwe apps. Sinds eind september werkten muziekdiensten als Spotify en Deezer en krantensites als The Washington Post en The Guardian al met Open Graph-apps waarmee gebruikers kunnen delen wat ze luisteren en lezen.

Nu komen daar tal van verschillende soorten sites bij, zoals Foodspotting over eten, tot Ticketmaster over concerten, Pinterest over coole dingen om te kopen, Rotten Tomatoes over films, Goodreads over boeken en TripAdivisor over reisbestemmingen. Ook zijn er betere privacy-opties om per app aan te geven met wie je de informatie precies deelt: met iedereen, je vrienden of alleen bepaalde personen of alleen met jezelf.

Met Open Graph wil Facebook het makkelijker maken om iets te delen zonder dat je bij elke actie apart moet klikken, bijvoorbeeld op een Like-knop. Gebruikers geven een Open Graph-app één keer toestemming en vervolgens sturen ze beluisterde liedjes of gekochte producten automatisch naar hun timeline en de ticker, die constant verversende balk aan de rechterkant op Facebook. De Open Graph-informatie vervuilt het nieuwsoverzicht van vrienden niet.

Open Graph krijgt er nu allerlei nieuwe acties bij. Zo kan je nu aangeven wat je eet, wat je bezit en wat je kijkt. Ook wat je koopt of verkoopt op eBay kan je nu op deze manier delen via Facebook, net als je hardlooprondjes met Runkeeper of je gehuurde appartementen op Airbnb. Een hele lijst van alle nieuwe sites die met Open Graph werken staat hier. Het worden er de komende tijd nog veel meer, want Facebook heeft het systeem nu geopend voor alle andere webontwikkelaars. Grote Nederlandse sites kunnen vanaf nu dus ook dit soort timeline-apps bouwen en aanbieden.

Tonie was in 1999 een van de eerste bloggers in Nederland. Sinds onze start in 2005 doet hij dat ook voor Bright. Sinds 2014 is Tonie de eindredacteur van Bright.nl.

Reacties

Naar mijn mening wordt sociale mening veel te sociaal. Wanneer 500 vrienden mij allemaal elk liedje dat ze luisteren laten zien en elk artikel dat ze hebben gelezen laten zien zou ik helemaal gek worden.

 

Als je de hele dag op Facebook zit wel ja. Je kunt ook af een toe een biertje met die 500 vrienden drinken. Leer je meer van..

 

?? Staat daar echt los van hoor.. 1 x per dag checken en dan door al die automatisch geposte liedjes en hardlooprondjes moeten scrollen lijkt mij nog steeds hoogst irri. Automatisch posten draagt niet echt bij aan "leuk en interessant".

 

Big brother is watching you , facebook wil alles weten over ons die verkoopt deze data aan bedrijven . Niks is gratis