Obama zet zwaar in op online campagne

Obama zet zwaar in op online campagne

24-04-2012 13:10 Laatste update: 28-04-2018 18:11

Luke van Velthoven

De BBC dook in Obama's campagnemachine voor de komende presidentsverkiezingen. "A war machine. Designed to crush the enemy."

De Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn natuurlijk pas op 6 november, maar om de republikeinse partij van genoeg tegengas te voorzien tot die tijd is Obama's team nu al bezig om de democratische oorlogsmachine klaar te stomen (video). Volgens de BBC zijn de democraten hier aardig mee op weg. De Britse zender noemt de campagne "ongekend geraffineerd in zijn gebruik van technologie en internet".

Vier jaar geleden werd Obama's campagne al gekenmerkt door zwaar in te zetten op sociale media, maar in zijn strijd tegen Mitt Romney, de gedoodverfde repuklikeinse presidentskandidaat, zet hij kennelijk nog een tandje bij. Het is aan de meer dan 300 man van zijn campagneteam, met kantoren in elke staat, om het wat afgezwakte enthousiasme voor Barack Obama weer aan te wakkeren.

PR-executive Marilyn Katz: "In 2008 gaven we kiezers een structuur waar ze zichzelf aan konden koppelen, zich verbonden mee voelden. Deze keer zijn we professioneler en hebben we niet die grassroots-vibe die toen spontaan ontstond. Onze campagne moet dat gevoel gaan terugbrengen."

Het 300-koppige team zet weer groots in op sociale media, met een zo persoonlijk mogelijke aanpak via onder andere Facebook en Twitter. Zo zijn er bij donaties bijvoorbeeld al diners te winnen met George Clooney en Obama zelf. Dit nodige geld binnenharken moet in Mitt Romney's kamp nog gebeuren volgens republikein Chris Robling, maar daar hopen ze op den duur genoeg vrijwilligers voor te vinden.