Oculus Rift is de droom van elke gamer (en game-ontwikkelaar)

Oculus Rift is de droom van elke gamer (en game-ontwikkelaar)

07-08-2012 07:15 Laatste update: 28-04-2018 16:38

De virtual reality-bril Oculus Rift wil de grens tussen games en de realiteit vervagen zodat games net zo realistisch worden als de werkelijkheid.

Als een gamer dezelfde keuze als Neo in The Matrix krijgt, kiest hij ook voor de rode pil. De virtuele realiteit is vaak véél interessanter. Dat vindt ook Palmer Luckey, de bedenker van de Oculus Rift. In zijn vrije tijd werkte Luckey in de garage van zijn ouders aan een prototype van Oculus Rift, omdat er volgens hem geen goede virtual reality-brillen voor het spelen van games bestaan. Hij wilde een bril maken waarmee je niet naar kleine schermpjes kijkt, maar waarbij je door een brede kijkhoek echt het idee hebt dat je daadwerkelijk in een nieuwe wereld bent. En dat probeert de Oculus Rift te realiseren.

In eerste instantie is het Kickstarterproject bedoeld voor game-ontwikkelaars die met een speciale developer kit hun games met de Oculus Rift compatibel kunnen maken. Grootheden in de game-industrie als Gabe Newell (Valve) en John Carmack (id Software) hebben hun steun al betuigd. Carmack brengt tevens de eerste voor Oculus Rift geoptimaliseerde game uit: zijn eigen klassieke schietgame Doom 3. Ook Markus Persson, de bedenker en ontwikkelaar van Minecraft, is enthousiast over het project en heeft 10.000 dollar geïnvesteerd. Of Minecraft ook met de Oculus Rift gaat werken? "Waarschijnlijk wel", aldus Persson.

De Oculus Rift weegt 220 gram en beschikt over een DVI-, HDMI- en usb-aansluiting, en twee kleine displays die samen een resolutie van 1280 bij 800 pixels vormen. In de virtual reality-bril zitten ook bewegingssensoren ingebouwd die nauwkeurig bijhouden welke bewegingen met het hoofd worden gemaakt. Omdat de productiekosten van bewegingssensoren en displays tegenwoordig lager liggen, kan de developer kit van de Oculus Rift voor 300 dollar aan game-ontwikkelaars en andere enthousiastelingen worden verkocht.

Als de uiteindelijke consumentenprijs rond hetzelfde bedrag ligt, zou de Oculus Rift hele hoge ogen kunnen gaan gooien. Op dit moment wil Luckey zijn product bij zo veel mogelijk game-ontwikkelaars introduceren en heeft hij als doelstelling om de Oculus Rift naast de pc ook voor de Xbox 360, PlayStation 3, iOS en Android beschikbaar te maken. Een uiteindelijke releasedatum wil Luckey nog niet vaststellen, maar hij belooft dat de definitieve versie van de Oculus Rift zo snel mogelijk op de markt verschijnt.