Old Spice scoort dit keer een viralhit op Vimeo

Old Spice scoort dit keer een viralhit op Vimeo

03-09-2012 07:02 Laatste update: 28-04-2018 16:07

Old Spice zet zichzelf weer in de spotlights met een interactieve online campagne. Dit keer een hoofdrol voor spierballen en muziek.

Al over de 4 miljoen kijkers heeft het filmpje dat pas een paar dagen op Vimeo te vinden is. Het is een advertentie van Old Spice, dat eerder al grote hits scoorde met webvideo's. De gespierde acteur Terry Crews zit op een stoel in het midden van de kamer, omringd door instrumenten en beplakt met stickers die zijn spieractiviteit kunnen meten.

De man, die qua stem en uiterlijk lijkt op Captain Jack (sorry als je nu de rest van de dag het liedje in je hoofd hebt) spant zijn spieren omstebeurt aan en bij elke aanspanning maakt een instrument geluid. In hoeverre de video echt is, mag je zelf beoordelen.

Nadat hij klaar is met zijn optreden, ben jij degene die aan het werk mag. Door op het toetsenbord te klikken stuur jij zijn lichaam aan. Vaak is het een instrument, maar soms begint hij ineens te roepen, zoals "VIMEOOOOOO!" bij de Y. Die eigen versie van je muziekvideo zet je natuurlijk online, en daarmee promoot je Old Spice. Doeltreffend.

Op YouTube ben je dit soort interactieve campagnes wel gewened, maar voor vimeo is het de eerste interactieve video ooit. Daarnaast hield Vimeo zich in het verleden zo ver mogelijk van de advertentiemarkt. Met de medewerking aan dit project laten ze zien om hier toch voor open te staan.

De video is mede mogelijk gemaakt door Abby Morgan van Vimeo, die op TheAtlantic.com uitleg geeft over de werkwijze. De video is opgebouwd uit rond de 150 verschillende elementen en de interactieve laag is een nieuwe player die over de video wordt geplaatst.

Het filmpje zie je hier onder, maar het zelf bespelen (in Flash) van de spierbonk gaat beter via de Vimeo-site.

Muscle Music: SAUSAGES. from Terry Crews on Vimeo.