Ook Facebook gaat #hashtags gebruiken

Ook Facebook gaat #hashtags gebruiken

15-03-2013 11:53 Laatste update: 28-04-2018 13:01

Twitter maakte de handige hashtag populair en na veel kleine sociale netwerken lijkt ook Facebook nu overstag te gaan.

Hoewel Twitter de hashtag niet bezit, is het handige zoek-hulpmiddel wel via dat sociale netwerk bekend geworden. Het waren de eerste gebruikers die de hashtag in 2007 tijdens de begindagen van het netwerk zijn gaan gebruiken.

Overgenomen uit IRC-chatprotocol is het terugvinden van steekwoorden makkelijker als er een #hekje voor staat, helemaal als het trefwoord daardoor klikbaar wordt. Ook Facebook zou nu werken aan een dergelijke toepassing van de hashtag op zijn sociale netwerk, weten bronnen van The Wall Street Journal. Wanneer en in welke vorm, wisten de bronnen niet te melden.

Hoewel de hashtag op Twitter een succes werd, gebruiken netwerken als Instagram en Google+ het tegenwoordig ook steeds meer. Maar belangrijker: reclamemakers lijken meer geïnteresseerd in de hashtag als communicatiemiddel. Tijdens het meest toonaangevende tv-reclameblok van het jaar, die tijdens de pauze van de Super Bowl, zat in de helft van de advertenties een hashtag. Daarbij werd niet direct naar Twitter verwezen. In plaats daarvan leek het meer de suggestie: praat over ons, gebruik daarvoor deze hashtag.

Die manier van reclame maken waarbij niet de boodschap van het merk maar de mening van de gebruiker belangrijk is, lijkt steeds populairder te worden. De meest lucratieve groep voor adverteerders, jongeren, trapt niet meer in Facebook-pagina’s van bedrijven. ‘De tijd van het opscheppen is voorbij’, kopte The Verge nog onlangs. De toevoeging van de hashtag op Facebook lijkt misschien een nietszeggende stap. Maar met dubbel zoveel gebruikers als Twitter kan de toevoeging van klikbare hashtags zowel voor gebruikers als bedrijven een waardevolle stap zijn.