Parlement voor strengere regels cookies

Parlement voor strengere regels cookies

21-06-2011 15:14 Laatste update: 28-04-2018 22:50

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft dinsdag voor strengere regels aan het gebruik van cookies door websites en adverteerders gestemd. 



Het wetsvoorstel over cookies heeft dinsdag, na enkele wijzigingen, ook de steun van D66 gekregen. Eerder waren ook Pvda en SP al akkoord. Daardoor is een Kamermeerderheid nu voor (PDF stemmingsuitslagen). De aangenomen amendementen van PVV-Kamerlid Van Bemmel en PvdA-Kamerlid Van Dam vereisen 'ondubbelzinnige toestemming' voor registratie via cookies. Ook vallen cookies straks onder de privacywet.

Met de nieuwe regels moeten gebruikers eerst expliciet toestemming geven voordat sites en adverteerders via cookies hun surfgedrag en persoonlijke voorkeuren mogen registreren. Adverteerders gebruiken cookies voor aanbieden van gerichtere reclames. In browsers zijn nu ook al cookies te blokkeren, maar de politiek vindt dat er daarbij niet specifiek genoeg een keuze kan worden gemaakt over welke cookies wel en niet.

Gebruikers kunnen volgens het voorstel eenmalig toestemming verlenen voor het gebruik van een cookie. Dat hoeft niet bij elke handeling opnieuw, zo luidt het voorstel. Of toestemming straks per website of per cookie gevraagd moet worden is nog onduidelijk. 'De aanbieder kan die toestemming zelfstandig verkrijgen van de gebruiker, maar ook collectief. Dat laatste vergt voor de gebruiker slechts een enkele handeling, waarna ongestoord gebruik kan worden gemaakt van het internet en andere diensten. Het is aan de sector zelf om dit slim te organiseren.'

Die sector is echter niet blij met de strengere regels, die verdergaan dan de Europese richtlijnen over cookies. IAB Nederland, de brancheorganisatie van adverteerders en uitgevers, vindt de technische uitvoering van het plan lastig. 'Een eenmalige toestemming is technisch niet mogelijk. Daardoor moeten consumenten toch steeds toestemming geven voor het plaatsen van cookies hetgeen negatieve gevolgen heeft voor het gebruiksgemak van internet', aldus het IAB.

De brancheorganisatie werkt al aan een cookie-icoon, dat webbezoekers informeert over het plaatsen van reclamecookies van derden. Bezoekers krijgen dan de mogelijkheid zich te registreren in een volg-me-niet register. Dat icoon en register willen de adverteerders voor juni volgend jaar invoeren. Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland: 'We moeten nu alle zeilen bijzetten om bij implementatie van de wet te zorgen dat Nederland niet volledig op achterstand komt binnen Europa en de surfervaring van gebruikers niet dramatisch daalt.'