Pheed: sociaal netwerk met een interessant businessmodel

Pheed: sociaal netwerk met een interessant businessmodel

22-10-2012 07:38 Laatste update: 28-04-2018 15:36

Betalen voor een tweet, Instagram-foto of Tumblr-post? Het nieuwe sociale platform Pheed heeft nu vooral succes bij grote artiesten.

Als je maar genoeg interessante aspecten van sociale netwerken bij elkaar gooit, krijg je vanzelf een succesvolle website. Dat dacht het bedrijf achter Pheed, die het gemak van Instagram, postmogelijkheden van Tumblr, realtime-informatie van Twitter en het liken van en reageren op posts bij Facebook in één website samenvoegt. In een korte tijd is Pheed uitgegroeid tot een sociaal medium waar zich voornamelijk grote artiesten verzamelen, waaronder Miley Cyrus, Chris Brown en David Guetta.

Dat komt niet geheel onverwacht, want de unieke eigenschap van Pheed is dat degene met een Pheed-account andere gebruikers voor zijn of haar content kan laten betalen. Dit is een interessante mogelijkheid voor populaire artiesten, die met nieuwe muziek(video's), livestreamconcerten of zelfs nummerpreviews iets extra's kunnen verdienen. Van de opbrengsten gaat de ene helft naar de gebruiker en de andere helft naar Pheed.

Met Pheed heb je de mogelijkheid om tekst, foto's, audio, video en livestreams te delen. Tijdens het plaatsen van deze content kun je aangeven of het gratis of alleen voor premiumleden beschikbaar is. De premium-optie bestaat uit twee mogelijkheden: de gebruiker betaalt een maandelijks tarief of een vastgesteld bedrag per livestream. Deze bedragen variëren tussen de 1,99 en 34,99 dollar.

Het succes van Pheed ligt vooral bij de jeugdige doelgroep (zie het bewijs) van deze supersterren. Een artiest als Miley Cyrus, Justin Bieber of David Guetta heeft een dergelijk grote fanbase waarvan een klein gedeelte ook wel maandelijks wil betalen om de laatste exclusieve updates van hun idool te bekijken. En als maar 1% van alle David Guetta-fans op Facebook het minimale maandelijkse tarief van 1,99 dollar betalen, mogen David Guetta en Pheed elke maand beide 350.000 dollar in hun broekzak steken. En dat klinkt als een heel interessant businessmodel.