© Disney

© Disney

Star Wars terug in bioscoop: is this the way?

Update: 19 mei 2026 om 15:04
Praat mee!
hoofdredacteur

The Mandalorian and Grogu is een echte zomerfilm: veel actie, weinig diepgang, zoete popcorn. Wat zegt de film over de staat van Star Wars?

We gaan terug in de tijd. Naar november 2019. The Mandalorian is de eerste live-action Star Wars serie ooit en het paradepaard van Disney’s nieuwe streamingdienst Disney+. Makers Jon Favreau en Dave Filoni beginnen een nieuw verhaal, zonder de ballast van de Skywalker-saga uit de speelfilms. De combinatie van een stoicijnse premiejager met een stoere helm en een klein hart en een baby-Yoda blijkt een schot in de roos. De serie geeft de geplaagde Star Wars fan, ontevreden over recente films als The Last Jedi en Solo, weer hoop. De rol als reddingsboei wordt nog groter als ook The Rise of Skywalker, de negende en laatste film uit de saga een maand later verschijnt en wederom fans teleurstelt.

De serie

De directie van Disney is daardoor in rep en roer. Alle plannen voor nieuwe Star Wars-films gaan de koelkast in. Series zijn goedkoper, veiliger en succesvoller afgaand op de goede ontvangst van The Mandalorian. Het tweede seizoen laat dan ook niet lang op zich wachten en verschijnt in oktober 2020. De magie lijkt al wat te doven, maar de formidabele seizoensfinale waarin Luke Skywalker opduikt maakt veel goed.

Disney gaat daarna helemaal los met live-action Star Wars-series. Maar opnieuw lijkt Lucasfilm de weg kwijt. The Book of Boba Fett (2021) valt ronduit tegen, Kenobi (2022) maakt weinig indruk, The Acolyte (2024) evenmin, Ashoka (2023) en Skeleton Crew (2024) gaan wel. De enige uitzondering hierop is de serie Andor (2022) van showrunner Tony Gilroy. Ook het derde seizoen van The Mandalorian wordt een stuk minder enthousiast ontvangen.

Ontwikkeling van het vierde seizoen van The Mandalorian wordt daarop gepauzeerd en omgezet tot een speelfilm die deze week verschijnt, de eerste Star Wars bioscoopfilm na ruim zes jaar: The Mandalorian and Grogu.

The Mandalorian and Grogu© Disney

De film

De film voelt als twee afleveringen van de serie. Van een goed seizoen welteverstaan. Het verhaal van de film, die twee uur en een kwartier duurt, gaat verder waar de serie is gebleven. Din Djarin alias Mando met de kracht-sensitieve Grogu als jonge sidekick werkt als premiejager voor de Nieuwe Republiek en spoort oude commandanten van het kwade Keizerrijk op. De film opent ook met zo’n klus, waarbij Mando heel soepel naast de commandant ook drie AT-AT’s uitschakelt, je weet wel, die imposante wandelende tanks op vier hoge poten. De volgende klus blijkt echter ingewikkelder door inmenging van het Hutt-misdaadsyndicaat en wordt een heel avontuur.

The Mandalorian and Grogu is een echte zomerfilm: veel actie, weinig diepgang. Je zult je niet vervelen, weinig ergeren (over het CGI-personage Rota the Hutt misschien) en een paar keer hartverwarmd glimlachen (vooral dankzij de poppen Grogu en de nog kleinere Anzellan droidmonteurs). Er staat weinig op het spel in de film. De hoofdpersonages komen een paar keer in ernstige problemen, maar je weet dat ze het toch wel overleven. In het grotere Star Wars-universum leveren ze een bijdrage aan de goede zaak, maar niet een met bijzonder veel significantie. Maar goed, dat deed de serie ook niet dus in die zin blijft de film trouw aan de creatie. Ik heb me vermaakt maar zal er weinig van onthouden.

De volgende verdieping is exclusief voor Bright++ abonnees:

Epiloog: hoe nu verder met Star Wars?

Wat zegt The Mandalorian and Grogu over de filmambities van Lucasfilm? Blijft Star Wars voortaan zoete popcorn met af en toe een zomerfilm of durft Disney ooit weer een december-release aan met een meer volwassen verhaal?