Presentatie logo Stedelijk lijkt satirische sketch

Presentatie logo Stedelijk lijkt satirische sketch

20-04-2012 10:10 Laatste update: 28-04-2018 18:11

Het Stedelijk Museum Amsterdam liet deze week haar nieuwe logo aan de wereld zien. Behalve de ontwerper en directeur lijkt niemand positief.

Het lijkt wel satire waar Van Kooten & De Bie en Neonletters hun vingers bij aflikken. Men neemt een ietwat zweverige ontwerpster, een verbitterde zakelijke directeur, een overdreven simpel logo en een wijze oude man als uitsmijter.

Maar eerst even de voorgeschiedenis. Dinsdag plaatste Vormplatform het nieuwe logo van het Stedelijk Museum op haar blog. Dit leverde honderden reacties op, mede omdat GeenStijl het bericht overnam. De tendens was slechter dan negatief, er werd zelfs aan een hoax gedacht.

AT5 interviewde de bedenkster Linda van Deursen en de zakelijke directeur van het Stedelijk Patrick van Mil. Aan zijn verbitterde hoofd en serieuze blik zag je direct: dit is geen hoax, dit is pijnlijk echt. "Heel elegant en sierlijk. Het is herkenbaar, open, uitnodigend. Dat past allemaal bij het Stedelijk Museum", zegt Van Mil.

In het filmpje bladert de ontwerpster vervolgens door andere uitingen van het logo heen. De letters van Elevator (lift) staan onder elkaar. De letters van Escalator (roltrap) staan trapsgewijs naast elkaar. Van Deursen: "Zo zie je dat de letters in andere vormen weer iets kunnen gaan betekenen, bijvoorbeeld in de bewegwijzering."

Natuurlijk kun je zeggen: negatieve aandacht is ook aandacht. Maar wanneer je wordt beticht van hoaxvorming gaat dat wel zeer doen. Extra pijnlijk is dat het Stedelijk eerder een contract moest afkopen met een ontwerpstudio omdat ze niet tevreden waren over het logo.

Gelukkig sluit het filmpje af met een wijze oude voorbijganger: "Mensen hebben altijd kritiek, hè. Niks van aantrekken."