Dit zijn de marketingtrends van 2017

Dit zijn de marketingtrends van 2017

26-04-2017 22:38 Laatste update: 28-04-2017 16:47

Welke trends zijn bij de Achmea Trendwords Challenge gekozen als dé marketingtrends van dit jaar?

Bijna duizend mensen deden mee aan de Trendwords Challenge van Achmea. Zij kozen welke online-marketingtrends dit jaar het belangrijkst worden. De deelnemers maakten kans op de DJI Mavic Pro-drone. Winnaar is geworden Bianca Borgelink. Gefeliciteerd! De volgende drie trends zijn als beste uit de bus gekomen.

Augmented Reality

Met augmented reality zie je een virtuele laag over de werkelijkheid. Je sluit je niet af, zoals in VR, maar verrijkt juist de wereld om je heen. Achmea's merk Interpolis maakte al een demo waarin de gebruiker een virtueel bedrijfspand betreedt waar gevaar is en daar vervolgens naar moet handelen. Verzekeringsagenten, accountmanagers en andere klanten worden zo getraind om bedrijfsrisico's te herkennen, zonder zelf gevaar te lopen.

Blockchain

'Blockchain' is misschien een wat vage term die bekend werd van de Bitcoin. Het is in wezen een grootboek waarin wordt bijgehouden van wie welke bitcoin is en wie geld overmaakt naar wie. Zo maak je inzichtelijk welke transacties er gemaakt worden zonder extra schakel (als een bank). Een blockchain is op die manier ook inzetbaar voor andere doeleinden, bijvoorbeeld voor het anoniem opslaan van veel klantendata.

Artificial Intelligence

Kunstmatige intelligentie gaat steeds belangrijker worden in de techwereld, ook op marketinggebied. AI kan je helpen met het verwerken van data, maar kan zelfs ingezet worden in de communicatie met klanten. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van chatbots die simpele gesprekken kunnen voeren om bijvoorbeeld antwoord te geven op veelgestelde vragen.

Drie trends van 2018

Dat zijn de belangrijkste trends van dit jaar, maar wat staat ons in 2018 te wachten? We zien dat ‘experiental marketing’ bezig is met een flinke opmars. Hiermee betrek je de doelgroep bij marketingactiviteiten door ze te laten meedenken en meedoen. Je maakt een experience voor de klanten, waardoor ze nog meer een band met je krijgen.

Verder werken socialemedia-platforms als Facebook en Pinterest de komende tijd aan het verbeteren van hun koopknoppen. Klanten kunnen direct iets kopen, zonder de app of site van een sociaal netwerk te verlaten, wat heel interessant kan zijn voor merken. 

Ook zien we dat 'Voice Search' steeds belangrijker wordt. Spraakgestuurde assistenten als Google Now, Apple’s Siri en het nieuwe Bixby van Samsung worden steeds beter en zullen in steeds meer apparaten in huis te vinden zijn. Mensen die deze virtuele spraakassistenten gebruiken zijn vaak op zoek naar iets, of dat informatie, restaurants of producten zijn. Voor bedrijven is het belangrijk om daarop in te spelen en ook op dit gebied goed vindbaar te zijn.

Achmea zoekt ‘vooruitdenkers’ 

Achmea organiseert de Trendwords Challenge omdat de verzekeraar betrokken wil zijn bij technologie die maatschappelijke risico’s kan verminderen en de kwaliteit van leven kan verbeteren.

Daarnaast is Achmea als toonaangevend werkgever op zoek naar marketeers die deze trends willen gebruiken in hun werk. Interesse? Op de website Werkenbijachmea.nl vind je meer informatie. 

Promotion