Hyundai Ioniq in drie smaken en standaard veel opties

Hyundai Ioniq in drie smaken en standaard veel opties

06-10-2016 09:47 Laatste update: 08-10-2016 06:50

De Hyundai Ioniq is er als hybride, plug-in hybride en elektrisch. In de hybride maakte Rutger een rondje.

Vorige week belandde ik zomaar in een advertorial. Dat is een vreemde gewaarwording. In mijn geval zat ik op de bijrijdersstoel van een glimmende witte Hyundai. Achter het stuur zat Hanna Verboom. Tot zover lijkt de advertorial-ervaring nog sterk op een droom. Zelfs de filmcrew en de 6 camera's die op ons gericht zijn, zouden in een gemiddelde droom van mij niet misstaan. Het verschil is dat er iets van me verwacht werd. Dat is in mijn dromen zelden zo.

Hanna begroette me vriendelijk, alsof ik haar al jaren kende en was charmant, geduldig en grappig. En gelukkig ook één keer opeens heel nijdig. Als een echt mens. Daar wrong de schoen dus niet. Ook de regisseur zei dat ik vooral eerlijk moest zeggen als ik het een k*tauto vond. Maar ik ben goed opgevoed, dus dat zou ik nooit doen. Graag doe ik de regisseur, Hanna en wie-de-rekening-maar-betaalt een plezier, maar niet door mijn journalistieke integriteit op het spel te zetten.

Ik heb dus hard mijn best gedaan om net zo lomp te zijn als in een eigen review. Vervolgens hebben de makers van het filmpje niet mijn woorden in een andere volgorde gezet. Hyundai heeft mijn opmerking over de Prius niet weg laten editen. Allemaal prima dus, maar ik maak graag van deze gelegenheid gebruik om mijn ervaringen met de Ioniq nog even zonder al die ogen die meekijken op de pagina te zetten.

Wie van de drie?

Allereerst: zit de wereld te wachten op een hybride, plug-in hybride en elektrische Hyundai? Nee, een beetje en ja. Een hybride is in de meeste gevallen niet minder milieu-belastend dan een gewone brandstofauto. Een plug-in hybride kan dat zijn, mits zijn baasje hem netjes aan de stekker legt. Gezien dat meestal calculerende leaserijders zijn, gebeurt dat veel te weinig. Maar aan de auto ligt het niet. Ik hoop voor jullie binnenkort de elektrische Ioniq aan de tand te kunnen voelen, tot die tijd moeten we het doen met de ervaringen uit de hybride.

Voor een kleine 22.000 euro koop je de instapper met tot mijn grote verbazing de volgende opties: achteruitrijcamera, climate control, radar cruise control en 15 inch lichtmetalen velgen. Wat wil een mens nog meer? Alle essentiële opties zijn standaard. Hunker je naar een ingebouwd navigatiesysteem en een dikkere audioset, dan kost je dat een dikke 3000 euro. Krijg je er ook Xenon/Led-verlichting bij.

Korean chique

In de Koreaan is het beter vertoeven dan voorheen. Knopjes zijn minder flimsy, graphics zijn meer bij de tijd en de stoelen zitten ook nog eens beter. Het hele interieur heeft een moderne en verzorgde uitstraling. De buitenkant heeft de typische waterdruppelvorm die we van de Prius kennen. Met een achterkant die slechts gedeeltelijk lager wordt. Dat schijnt voor een auto de meest optimale aerodynamische vorm te zijn.

De detaillering met veel glimmend zwart op de witte auto doet denken aan een Stormtrooper-helm uit Star Wars. De vraag is of het niet wat goedkoop staat bij een andere kleur exterieur.

Hyundai zet met de Ioniq een kenmerkende auto neer met een eigen gezicht. 

Promotion