Reclame bushokje alleen voor vrouwen

Reclame bushokje alleen voor vrouwen

woensdag 22 februari 2012 12:32

Een reclamescherm in een Londens bushokje stemt de boodschap af op het geslacht van degene die staat te wachten.

Lang geleden, ergens aan het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw, kregen de kinderen van de kleuterklas waar ik destijds mijn dagen doorbracht, een cadeautje van Sinterklaas. Het cadeautje was sekse-afhankelijk: de jongetjes kregen een brandweerauto en de meisjes een pop. Ik kreeg een pop in mijn schoen. De reden? Ik had mijn schoen roze geverfd en op basis daarvan had de goedheiligman geconcludeerd dat ik een meisje was.

Zou het vandaag de dag beter gaan met het herkennen van geslachten? Voor de bedenkers van een nieuwe advertentiecampagne van Plan UK is het te hopen van wel. Vandaag onthullen zij in een bushokje in Oxford Street in Londen een reclame die zich alleen richt op vrouwen.

Staat er een vrouw te wachten in het bushokje, dan wordt er een 40 seconden durende commercial afgespeeld. Als er man staat, dan wordt er een bericht vertoond waarin hij wordt doorverwezen naar de website van Plan UK.

De camera, die moet vaststellen of de voorbijganger een man of een vrouw is, stelt het geslacht vast op basis van zaken als de afstand tussen de ogen, de grootte van de neus en de lengte van de kaaklijn. Volgens de ontwerpers is het systeem 90 procent accuraat. Ja, dat waren ze destijds in mijn kleuterklas ook.

Maarten is op hoofdredacteur Erwin na de meest ervaren internetjournalist in de Bright gelederen. Hij heeft voor vrijwel alle grote sites gewerkt en doet dat nog steeds trouw bij Bright. Zijn hobby's zijn slapen en chocola eten.