Reclamebureau infiltreert met nep CS4

Reclamebureau infiltreert met nep CS4

30-10-2008 11:55 Laatste update: 29-04-2018 14:18

Corrie Gerritsma

Als echte DTP'er bij een reclamebureau word je rond deze tijd natuurlijk maar blij van één ding: het nieuwe Adobe CS4 pakket.

Dus zodra het pakje op je bureau belandt, scheur je het plastic eraf en stopt de dvd in je computer. Precies de vormgeving die je van Adobe gewend bent. Maar zodra je het CS4 icoon aanklikt, wordt alles anders. In een filmpje zie je een vrouw die je vertelt dat het gelukt is te infiltreren in je kantoor en ook nog eens in je computer.

Ze vertelt hoe geweldig het is om bij 'het beste reclamebureau in Amsterdam' te werken. En dat ze nog op zoek zijn naar een DTP'er. Aha, welkom bij de wervingsstrategie van 2008!

Als je nog eens goed kijkt, en je moet er aardig je best voor doen om het te zien, heet het pakket geen Adobe maar Abode CS4 (Ad for most Brilliant and Outstanding DTPer Ever). En ja, ook de welkomstbrief vertoont vreemde sporen. Zo is de afzender marketing manager P. van Troje. Jeroen de Bakker van 2008: 'We zijn op zoek naar de beste DTPer, dit is een creatieve manier om die te vinden.'


Abode: Ad for most Brilliant and Outstanding DTPer Ever


De offensieve manier om nieuw personeel te werven, is De Bakker niet vreemd. Een paar jaar geleden werkte hij bij TBWA, bekend van de glazenwassers-actie. Ze lieten glazenwassers, met t-shirts waarop vacatures bij TBWA waren gedrukt, de ramen lappen bij reclamebureaus in Amsterdam. Daar maakten ze geen vrienden mee. De Bakker vindt het onlogisch. 'Het is wel geaccepteerd om achter de rug van je baas om door een headhunter gebeld te worden, dus waarom zou je dit dan niet mogen doen? Het is in ieder geval open.'

De gelukkige DTP'ers die Abode CS4 op hun bureau vonden, kunnen met het pakket uit een aantal formats een sollicitatiebrief kiezen en deze verder opmaken en ontwerpen. En versturen natuurlijk.