Samsung betwist patenten op visuele iPhone-effecten

Samsung betwist patenten op visuele iPhone-effecten

14-08-2012 14:46 Laatste update: 28-04-2018 16:38

Volgens Samsung waren er al jaren voor de iPhone grafische effecten voor touchscreens die leken op wat Apple later patenteerde.

De derde week van de Californische rechtszaak tussen Apple en Samsung is begonnen. Na alle onthullingen van Apple over hoe Samsung zijn producten zou hebben afgekeken van de iPhone, is het nu de beurt aan de Koreanen om Apple's patenten aan te vallen. Samsung trekt de waarde van enkele patenten van Apple over multi-touch en visuele effecten in twijfel. De Koreaanse gigant ondervroeg twee externe getuigen over hun user-interfaces voor touchscreens die al jaren voor de komst van de iPhone waren ontwikkeld.

Zo had de DiamondTouch Table in het Mitsubishi Electronic Research Laboratory vanaf 2001 al de mogelijkheid om plaatjes over het scherm te slepen of in te zoomen met gebruik van meerdere vingers. DiamondTouch toonde bij slepen en loslaten een 'bounce-back effect' dat lijkt op dat van Apple. De touchtafel was in 2003 ook gedemonstreerd aan Apple.

De maker van de mobiele user-interface LaunchTile werd ook opgeroepen door Samsung. LaunchTile is ontwikkeld in 2004 en biedt onder meer grafische effecten voor het swipen tussen schermen. Beide systemen komen niet precies overeen met de technieken die Apple gebruikt, maar Samsung hoopt zo wel aan de jury aan te tonen dat enigszins vergelijkbare systemen al jaren voor de iPhone in ontwikkeling waren. De uitspraak wordt volgende week verwacht.

Maandag bleek ook dat Samsung heeft geweigerd een licentie voor het gebruik van bepaalde Apple-patenten af te nemen, terwijl Microsoft besloot wel voor de licentie te betalen. Microsoft deed dat mogelijk om niet met zijn Surface-tablet een rechtszaak door Apple uit te lokken. Beide aartsrivalen spraken wel af dat Microsoft geen Apple-apparaten mocht 'klonen'.

Apple claimt dat een kwart van Samsungs Amerikaanse omzet is te danken aan het kopiëren van zijn apparaten. Cupertino stelt hierdoor twee miljoen minder iPhones en iPad te hebben verkocht. Apple eist in totaal 2,75 miljard dollar schadevergoeding. Zie ook de Uitlegparty Apple vs Samsung die we bij de start van het proces maakten.